Maximale hypotheek, restschuld en energiebesparende maatregelen

Ook in 2021 is het maximale leenbedrag 100%. Dat betekent dat u alleen de koopsom nog kunt financieren en spaargeld moet hebben voor de bijkomende kosten.

Bel 088-020 93 77 voor een vrijblijvende afspraak
Plan een afspraak > met een hypotheekadviseur

Bijkomende kosten

Gemiddeld komen er 6% aan kosten bij bovenop de aankoopprijs van uw woning. Dat betekent dat u in 2021 zelf ongeveer 6% aan eigen geld nodig heeft om de woning te kunnen kopen. Bijkomende kosten zijn bijvoorbeeld notariskosten, overdrachtsbelasting, taxatiekosten en hypotheekadvieskosten.


Restschuld niet meer aftrekbaar

De huizenprijzen stijgen, maar regionaal zijn er grote verschillen. Nog steeds staan in Nederland huizen ‘onder water’. Dit betekent dat de marktwaarde van de woning lager is dan de hypotheekschuld. Bij verkoop ontstaat er dan een restschuld. Staat uw woning onder water en wilt u toch verhuizen? Dan is de restschuld in 2021 niet aftrekbaar. De netto maandlasten stijgen daardoor.

Man-maximaal lenen-particulier

Uitzondering: Energiebesparende maatregelen

Als u energiebesparende voorzieningen financiert, mag u in 2021 tot 106% (in plaats van 100%) van de waarde van de woning lenen. Het is bij meerdere geldverstrekkers mogelijk om energiebesparende voorzieningen onder bepaalde voorwaarden via de hypotheek te financieren. Informeer bij uw Zicht hypotheekadviseur naar de mogelijkheden.

Denk bij energiebesparende maatregelen aan:

  • HR-ketel
  • Warmtepomp
  • Zonneboiler
  • Zonnepanelen
  • Spouwmuurisolatie
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • HR++ beglazing

Zonnepanelen-maximaal lenen-particulier

In 2021 een woning kopen?

Wilt u in 2021 een woning kopen? Maak een oriënterende afspraak met de Zicht hypotheekadviseur

We regelen het voor u

  • U hoeft het niet alleen te doen
  • Direct contact met een adviseur
  • Altijd advies op maat
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs | Ter info: i.v.m. een systeemwijziging kunnen we op dit moment geen actuele reviews weergeven.
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
820 beoordelingen
  • Wat als ik mijn hypotheek niet meer kan betalen?
    Dat verschilt sterk per hypotheekverstrekker. Een mogelijke maatregel die hypotheekverstrekkers kunnen nemen, is het uitstellen van betalingen of een verlaging van het maandbedrag. Het gaat dan altijd om tijdelijke maatregelen. Meestal voor een periode van 3 maanden. En er wordt altijd per klant bekeken of zo’n regeling mogelijk is. Op de website van uw hypotheekverstrekker kunt u zien of en welke maatregelen zij hebben genomen.
  • Kan ik een afspraak maken zonder bezoek aan huis?
    Dat is geen enkel probleem, we kunnen het hele adviestraject online uitvoeren. Met behulp van een programma waarbij we het computerscherm van de adviseur met u delen. U kunt dan gewoon thuis meekijken. U ziet dan uw persoonlijk advies op uw eigen beeldscherm.
  • Ik heb betalingsproblemen vanwege de coronacrisis. Kan ik hiervoor bij de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen terecht (NHG)?
    NHG biedt in deze gevallen een vangnet voor haar klanten. Als je door de coronacrisis geen of minder inkomen hebt en niet langer in de mogelijkheid bent om je hypotheeklasten te dragen, neem dan contact op met je geldverstrekker of hypotheekadviseur. Samen met je geldverstrekker zoekt NHG naar een oplossing zodat je in de woning kan blijven wonen. Ga voor meer informatie naar: www.nhg.nl.