Bagage kwijt op het vliegveld

Iedereen kent inmiddels de beelden van vliegvelden waar achtergebleven koffers hoog staan opgestapeld. Er ontstaat tegenwoordig een gelukzalig gevoel op het moment dat na een vlucht de koffer op de bagageband verschijnt. Maar wat doet u als uw koffer niet tevoorschijn komt en uw bagage kwijt is? We hebben het voor u op een rijtje gezet.

Zoë helpt u graag verder

Mijn koffer ligt niet op de bagageband. Wat nu?

  • Ga naar de lost & found-balie.
  • Vul het Property Irregularity Report (PIR) in. Bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen, bijvoorbeeld KLM, kunt u dit ook online doen. Bewaar het formulier goed, want u hebt dit nog op verschillende momenten nodig. Tip: maak een foto van het formulier, dan hebt u het altijd bij u (in uw telefoon).
  • Als u aangifte van uw vermiste koffer heeft gedaan, kunt u noodzakelijke spullen, zoals kleding, een tandenborstel of andere toiletartikelen, gaan kopen om toch nog van uw vakantie te kunnen genieten. Let er wel op dat uw aankopen redelijk moeten zijn. Stel dat u voor 3 weken kleding koopt en uw koffer komt 1 dag later weer tevoorschijn, dan krijgt u niet alle aankopen vergoed. Bewaar de bonnetjes.
  • Is de koffer na 3 dagen nog niet terecht? Dan moet u de luchtvaartmaatschappij aanvullende informatie geven over de inhoud van de koffer.

Vervolgens zijn er twee mogelijke situaties. De koffer wordt teruggevonden of de koffer is echt kwijt. Vliegtuigmaatschappijen hanteren voor het terugvinden van een koffer een termijn van 21 dagen. Na 21 dagen wordt de koffer officieel als verloren aangemerkt. Dit komt gelukkig niet zo heel vaak voor.

Koffer binnen 21 dagen weer terecht

Komt uw koffer weer tevoorschijn? Dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om deze thuis (of op het vakantieadres) af te leveren. Daarna kunt u de gemaakte onkosten declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Dit doet u binnen 21 dagen nadat u de koffer weer in uw bezit hebt.

Declareren kan veelal online. Anders moet u een e-mail of brief sturen. Zaken die u daarbij moet invullen zijn:

  • Het referentienummer van het PIR-formulier
  • De bonnetjes van de producten die u heeft gekocht
  • Een kopie van de instapkaart
  • (Soms) een kopie paspoort

Koffer komt niet meer terug

Is de koffer na 21 dagen nog niet teruggevonden? Dan wordt deze officieel als verloren beschouwd. Na deze 21 dagen kunt u de schade declareren bij uw luchtvaartmaatschappij. Ook dit moet binnen 21 dagen nadat de koffer officieel als verloren wordt beschouwd.

Declareren doet u via de website van de luchtvaartmaatschappij. Of u kunt een e-mail of brief sturen. Wat u hierbij nodig heeft:

  • Het referentienummer van het PIR-formulier
  • Bewijs van de waarde van de koffer (en inhoud). Als klant moet u duidelijk maken wat de waarde is. Bonnetjes helpen natuurlijk, als u deze nog heeft.
    Tip: maak een foto van de inhoud voordat u op vakantie gaat
  • Een kopie van de instapkaart
  • (Soms) een kopie paspoort

Heeft u een pakketreis geboekt (vlucht en verblijf)? Dan kunt u de claim ook indienen bij de reisorganisatie.

De reisverzekering

Komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit, dan kunt u uiteindelijk ook een claim indienen bij uw verzekeringsmaatschappij. Het nadeel daarbij is dat deze vaak een maximale vergoeding hanteert. Dit varieert van € 1.000,- tot € 5.000,-. Check dit voordat u op vakantie gaat, zeker als u bijvoorbeeld een dure sportuitrusting meeneemt, zoals golfspullen of een duikuitrusting. Deze spullen hebben bijna altijd een gelimiteerde dekking.

Voor andere kostbaarheden, denk aan dure muziekinstrumenten en sieraden, biedt de reisverzekering bij verlies van koffers geen dekking. U kunt daarvoor een aparte kostbaarhedenverzekering afsluiten.

Tips om te voorkomen dat uw bagage kwijt raakt

  1. Verwijder voor vertrek oude labels en check-instickers van de koffer;
  2. Leg in je koffer een briefje met daarop in blokletters uw adresgegevens. Als medewerkers van de luchthaven geen labels aan de buitenkant zien, kijken ze in de koffer om te achterhalen van wie de koffer is;
  3. Denk bij het vermelden van telefoonnummers aan de landcode: +31 voor Nederland.
Bagage kwijt op het vliegveld 1

We regelen het voor u

  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
582 beoordelingen
  • Een doorlopende reisverzekering is al snel voordeliger dan ‘losse’ reisverzekeringen. Bovendien bent u zo ook verzekerd als u tussendoor eens een weekendje weg gaat of een dagje in België of Duitsland gaat winkelen. De doorlopende reisverzekering dekt onder andere de schade van reisongevallen, verlies en diefstal van bagage en vervangend vervoer bij autopech. U kunt ook een doorlopende annuleringsverzekering als extra dekking afsluiten.
  • Heeft er zich een natuurramp voorgedaan op uw vakantiebestemming? Neem dan eerst contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken op telefoonnummer +31 247 247 247 of via de BZ Reis-app. Ga ook na of uw reisorganisatie is aangesloten bij het calamiteitenfonds, vaak kunt u voor reisaanpassingen via dit fonds een vergoeding krijgen. Wilt of kunt u niet meer op vakantie door een natuurramp zoals een aardbeving? De standaard annuleringsverzekering biedt dan helaas geen dekking. Als u een all-risk dekking heeft dan bent u wél verzekerd en krijgt u een vergoeding tot 75% van de annuleringskosten. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.
  • Is er op het polisblad 'Europa dekking' aangegeven? Dan is het dekkingsgebied Europa inclusief Madeira, de Canarische Eilanden, de Azoren en de niet-Europese landen aan de Middellandse zee. In andere gevallen bent u verzekerd in landen over de hele wereld.
  • Ja, bij sommige maatschappijen zijn deze dekkingen standaard meeverzekerd. Bij andere kunt u ze apart bijsluiten.
  • De vervoerder zal in dit geval altijd zelf een oplossing moeten bieden voor de gemaakte ticketkosten. Gebeurt dit niet en heeft u een standaard kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering? Dan valt staking van een vervoersmaatschappij helaas niet onder de dekking. Heeft u all-risk dekking? Dan krijgt u wel een vergoeding. Dit is tot 75% van de annuleringskosten van uw ticket. Of annuleringskosten van andere onderdelen van de reis, zoals uw hotel of huurauto, ook vergoed worden hangt ervan af of u samengestelde reisdekking heeft en wanneer u uw reis geboekt heeft. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.