Checklist | is een vakantie boeken verstandig?

Inmiddels leven we al een hele tijd met de beperkingen door corona. Het trekt een zware wissel op ons allemaal. Tot eind maart 2021 wordt reizen afgeraden door de overheid. Maar daarna lonkt de zomer en natuurlijk ook weer het weekend of weekje weg. Veel mensen zijn er aan toe. Sommigen boeken nu al een vakantie. Maar, is dat verstandig? Wij hebben een aantal zaken voor u op rij gezet om over na te denken voordat u gaat boeken.

088-020 93 03 of app 06-512 076 88

Checklist

1. Check het reisadvies

Kijk wat het reisadvies is voor het land waar u naartoe wilt gaan. U kunt dit doen op de site van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

2. Controleer uw verzekering

Wilt u boeken? Check vooraf hoe u verzekerd bent.

  • Boekt u een reis naar een oranje of rood gebied? Dan bent u niet verzekerd, u neemt namelijk zelf het risico.
  • Kijk ook na hoe u verzekerd bent als het land waarvoor u boekt van groen naar rood gaat. Of als u straks onverwacht langer op uw vakantiebestemming moet blijven.
  • Controleer of u dekking heeft voor medische kosten op uw reisverzekering. U heeft wel dekking vanuit de ziektekostenverzekering, maar alleen tegen het Nederlands tarief. En ook repatriëring dekt de ziektekostenverzekering niet.
Gezin op de bank-is boeken verstandig – particulier

3. Ken de maatregelen in het land van bestemming

Elk land heeft zijn eigen maatregelen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u voldoende mondkapjes bij zich heeft. In sommige landen zijn bijvoorbeeld medische mondkapjes verplicht. Houd er rekening mee dat restaurants, attractieparken en zwembaden gesloten kunnen zijn. In veel landen geldt zelfs een avondklok.

4. Boek bij voorkeur een pakketreis

Een pakketreis bestaat uit minimaal 2 onderdelen die geboekt worden bij dezelfde reisorganisatie. Bijvoorbeeld een vlucht met hotel. U heeft dan meer bescherming als bijvoorbeeld de reisorganisatie failliet gaat (mits SGR-lid), de reis annuleert of de reis aanpast.

5. Boek zo kort mogelijk van te voren

Natuurlijk heeft u op dit moment veel keuze en bieden reisorganisaties vaak vroegboekkortingen. Denk goed na of die korting opweegt tegen eventuele nadelen. Op dit moment is er meer onzekerheid over de situatie dan in het voorjaar en in de zomer van vorig jaar.

6. Check eisen en regels reisorganisatie

Welke eisen stelt de reisorganisatie en hoe gaat de reisorganisatie om met annuleringen? Krijgt u een voucher of uw geld terug? Reisorganisaties hebben elk hun eigen regels. Denk aan het dragen van mondkapjes of een coronaverklaring. Kijk dit na op de website van uw reisorganisatie. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben hun eigen regels, check dit op hun website.

7. Ga in Nederland op vakantie

Dit is fijn voor de ondernemers in Nederland die het moeilijk hebben. En ook het weer is de laatste zomers heel goed geweest voor een vakantie in eigen land. Maar ook in Nederland zijn er onzekerheden. U of een van uw reisgenoten kan corona krijgen. En: wat doet de overheid? Er zijn voorbeelden van landen die ook voor het binnenland reisbeperkingen opleggen. En ook in Nederland kunnen faciliteiten op de camping of horeca nog gesloten zijn en/of worden gesloten.

Tip:

Betaal uw reis met creditcard. Dit kan mogelijk extra zekerheid geven als de reisorganisatie de geboekte vakantie niet kan leveren.

Vragen over een vakantie of reis boeken?

Denk goed na voordat u gaat boeken. Oriënteer u goed op alle zaken waar u mee te maken kunt krijgen op uw vakantiebestemming. Dit kunt u doen bij uw reisorganisatie. Wat als de vakantie straks toch niet door kan gaan? Heeft u vragen over uw reisverzekering? Dan kunt u altijd bellen. Wij helpen u graag.

We hebben deze pagina met zorg opgesteld op basis van de beschikbare informatie op 1 februari 2021. U kunt hier geen rechten aan ontlenen. De afspraken met uw verzekeringsmaatschappij zijn altijd leidend. Als er informatie wijzigt, passen we deze pagina aan.

We regelen het voor u

  • Advies op maat
  • Persoonlijke contact
  • Samen met een adviseur
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs | Ter info: i.v.m. een systeemwijziging kunnen we op dit moment geen actuele reviews weergeven.
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
863 beoordelingen
  • Waarom moet ik een doorlopende reisverzekering afsluiten?
    Een doorlopende reisverzekering is al snel voordeliger dan ‘losse’ reisverzekeringen. Bovendien bent u zo ook verzekerd als u tussendoor eens een weekendje weg gaat of een dagje in België of Duitsland gaat winkelen. De doorlopende reisverzekering dekt onder andere de schade van reisongevallen, verlies en diefstal van bagage en vervangend vervoer bij autopech. U kunt ook een doorlopende annuleringsverzekering als extra dekking afsluiten.
  • Kan ik mijn reis annuleren bij een natuurramp?
    Heeft er zich een natuurramp voorgedaan op uw vakantiebestemming? Neem dan eerst contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken op telefoonnummer +31 247 247 247 of via de BZ Reis-app. Ga ook na of uw reisorganisatie is aangesloten bij het calamiteitenfonds, vaak kunt u voor reisaanpassingen via dit fonds een vergoeding krijgen. Wilt of kunt u niet meer op vakantie door een natuurramp zoals een aardbeving? De standaard annuleringsverzekering biedt dan helaas geen dekking. Als u een all-risk dekking heeft dan bent u wél verzekerd en krijgt u een vergoeding tot 75% van de annuleringskosten. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.
  • In welke landen ben ik verzekerd?
    Is er op het polisblad 'Europa dekking' aangegeven? Dan is het dekkingsgebied Europa inclusief Madeira, de Canarische Eilanden, de Azoren en de niet-Europese landen aan de Middellandse zee. In andere gevallen bent u verzekerd in landen over de hele wereld.
  • Zijn wintersport en bijzondere sporten ook meeverzekerd op mijn reisverzekering?
    Ja, bij sommige maatschappijen zijn deze dekkingen standaard meeverzekerd. Bij andere kunt u ze apart bijsluiten.
  • Door een staking bij de luchtvaartmaatschappij gaat mijn vakantie niet door. Krijg ik een vergoeding van de annuleringskosten?
    De vervoerder zal in dit geval altijd zelf een oplossing moeten bieden voor de gemaakte ticketkosten. Gebeurt dit niet en heeft u een standaard kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering? Dan valt staking van een vervoersmaatschappij helaas niet onder de dekking. Heeft u all-risk dekking? Dan krijgt u wel een vergoeding. Dit is tot 75% van de annuleringskosten van uw ticket. Of annuleringskosten van andere onderdelen van de reis, zoals uw hotel of huurauto, ook vergoed worden hangt ervan af of u samengestelde reisdekking heeft en wanneer u uw reis geboekt heeft. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.