Veelgestelde vragen

Verzekeringsvragen over het coronavirus

Het coronavirus blijft ons leven beheersen. Wel of niet reizen naar binnen- en/of buitenland? Wel of niet op kantoor werken? Het blijft het gesprek van de dag. We krijgen hier veel vragen over van onze klanten. Daarom hebben we voor u op deze pagina de meest gestelde vragen met antwoorden op een rij gezet. De laatste update is van 20 juli 2021.
Bel Zicht voor aanvullende vragen
persoonlijk contact met een adviseur

Reisverzekering

  • Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door het coronavirus langer op reis ben dan gepland? 

    Dat hangt af van de kleurcode op het moment van vertrek. Heeft het land code oranje of rood? Dan is er geen dekking vanuit de reisverzekering, ook niet voor verlenging van uw verblijf.

    Staat het land bij vertrek op code groen of geel, dan zijn deze kosten vaak wel gedekt. De dekking van de reisverzekering loopt tot de einddatum van de vakantie. Verandert de kleurcode tijdens uw vakantie naar oranje of rood? Dan bent u verzekerd tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt komen. Blijft u langer op uw vakantiebestemming, terwijl u redelijkerwijs wel naar huis kunt komen? Dan bent u niet meer verzekerd voor schade die gerelateerd is aan corona. U bent wel nog verzekerd voor schade die niet gerelateerd is aan corona.

  • Ik heb een voucher gekregen van de reisorganisatie. Maar ik kan niet op reis en ik kan de voucher dus niet gebruiken. Kan ik aanspraak maken op de annuleringsdekking? 
    Nee, uw annuleringsverzekering biedt alleen dekking als u zelf de reis hebt moeten annuleren en als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De reis is in dit geval al geannuleerd door de reisorganisatie. Hiervoor heeft u een voucher ontvangen die een geldbedrag vertegenwoordigt. Er is geen reis meer om te annuleren. Heeft u vragen over uw voucher? Dan vragen we u contact op te nemen met de reisorganisatie van wie u de voucher heeft gekregen.
  • Ik ben op reis in het gebied waar het coronavirus heerst. Daarom wil ik mijn reis afbreken. Kan ik de niet-gebruikte reisdagen claimen op mijn annuleringsdekking? 
    Nee, er is geen dekking voor het afbreken van een reis en daarmee ongebruikte reisdagen vanwege besmettingsgevaar.
  • Het coronavirus is bij mij vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 

    De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis door een ernstige ziekte.  U moet dan wel een doktersverklaring kunnen overleggen. In het geval van corona moet u een positieve testuitslag van de GGD kunnen laten zien.

  • Ik zit thuis in quarantaine, maar het virus is nog niet bij mij vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 
    Nee uw annuleringsverzekering heeft hiervoor geen dekking. Neem contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij om (een deel van) de kosten terug te krijgen.
  • Mijn visum is ingetrokken vanwege het coronavirus. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 
    Wordt uw visum ingetrokken voordat u op reis gaat? Dan kunt u een beroep doen op uw annuleringsdekking (indien uw bestemming op het moment van boeken code groen of geel had) .
    Let op: een ESTA is geen visum. Het is een verplichte reistoestemming om zonder visum naar Amerika te mogen reizen.
  • Mijn reisbestemming is getroffen door het coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 
    Nee, de annuleringsverzekering geeft hiervoor geen dekking. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.
  • Ik wil mijn reis annuleren, kan dat zomaar?
    U mag altijd annuleren vanwege het coronavirus. Maar de kosten liggen waarschijnlijk bij u. Angst voor het coronavirus is geen geldige reden om u geld terug te krijgen. Op de annuleringsdekking van uw reisverzekering is het annuleren van uw reis naar een risicogebied niet gedekt.
  • Bij wie moet ik zijn om mijn reis te annuleren?
    Wilt u uw reis annuleren? Dan kunt u het beste contact opnemen met de reisorganisatie of vliegmaatschappij waar u de reis heeft geboekt. Komen zij u niet tegemoet? Vraag om een bevestiging hiervan.
  • Hoe blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen?
    Check voor reisadvies in het buitenland de volgende site: www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen. Hier vindt u actuele reisadviezen over reizen naar het buitenland. Ook op de site van de RIVM vindt u de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus
  • Ben ik verzekerd als ik naar een land reis met kleurcode oranje of rood (een negatief reisadvies)?
    • Wordt er voor een land een negatief reisadvies afgegeven? Dan valt het reizen onder de eigen verantwoordelijkheid. Het reisadvies van het ministerie is geen bindend advies. Organisaties mogen zelf bepalen hoe ze hier mee omgaan.
    • Reist u naar een risicogebied? En wilt u tussentijds toch naar huis? Dan zijn de extra kosten hiervoor niet verzekerd. Ook als er extra kosten ontstaan vanuit de oorzaak van het negatief reisadvies, zijn deze niet gedekt. Raakt u bijvoorbeeld besmet met het coronavirus in een land met code oranje of rood? Dan zijn de medische kosten niet gedekt op de reisverzekering
    • Risico’s die niet samenhangen met een negatief reisadvies, zijn gedekt op de reisverzekering, als u deze heeft verzekerd natuurlijk. Bijvoorbeeld diefstal van een telefoon of als u een been breekt.
    Twijfelt u over de juiste (reis)verzekering? Of heeft u vragen over de gevolgen van het reisadvies? Neem dan, voordat u vertrekt, contact op met ons.
  • De reisorganisator zegt dat de reis gewoon doorgaat, maar door de coronamaatregelen gaat de reis er heel anders uitzien dan gepland. Heb ik het recht om de reis te annuleren?
    Als u zelf annuleert dan verspeelt u hiermee het recht de discussie te voeren over het al dan niet kunnen uitvoeren van de reis. De reisorganisatie hoeft u dan niet te compenseren. U kunt alleen discussie voeren over een overeenkomst die nog bestaat. Komt u er niet uit met de reisorganisatie? Dan kunt u zich richten tot de Geschillencommissie Reis.
    Houd er rekening mee dat zal worden beoordeeld of de reisorganisatie in redelijkheid handelt gezien de omstandigheden en dat de reisovereenkomst alleen verplichtingen met zich meebrengt ten aanzien van de geboekte onderdelen, zoals vervoer en verblijf. Dat het openbare leven er anders uitziet, is geen reden om de levering van de reis ter discussie te stellen. Ook als het gaat om aanpassingen aan uw vervoer of verblijf, zal worden beoordeeld of er in redelijkheid van u verwacht mag worden dat u deze aanpassingen accepteert.
    De reisverzekering biedt geen dekking voor contractuele geschillen met reisorganisaties. Mogelijk biedt uw gezinsrechtsbijstandverzekering wel dekking voor geschillen over de reisovereenkomst.
  • Ik weet nog niet zeker of mijn reis doorgaat. Kan ik mijn reis annuleren?
    U heeft altijd het recht de reis te annuleren, maar als u zelf de reis annuleert, bent u gehouden om de reissom te betalen die u op dat moment verschuldigd bent. U krijgt dan geen geld terug. En als u al een restreissom verschuldigd bent dan blijft u ook verplicht deze te voldoen.
    De kosten blijven voor uw eigen rekening. Doorgaans is er geen dekking op de annuleringsverzekering als u zelf annuleert, omdat u de reis liever niet meer maakt.
  • Ik heb een samengestelde reis geboekt (meer losse onderdelen apart geboekt). Tijdens het boeken was er geen sprake van een negatief reisadvies. Door uitval van een van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen, kan ik de reis niet meer maken. Wat is er verzekerd?
    Heeft u een reis geboekt die uit losse onderdelen bestaat? En valt één van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen uit? Waardoor u geen gebruik meer kunt maken van de overige geboekte reisonderdelen? Dan bent u verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen.
    Wordt bijvoorbeeld uw vlucht geannuleerd? En moet u uw hotel daardoor ook annuleren? Dan worden de annuleringskosten van het hotel vergoed, maar niet van de vlucht.
    Dit geldt alleen als je een annuleringsverzekering hebt met een dekking voor samengestelde reis.
  • Mijn bestemming krijgt code oranje of rood op het moment dat ik daar op vakantie ben. Ben ik dan nog verzekerd?
    Krijgt uw bestemming tijdens uw vakantie een negatief reisadvies vanwege de coronasituatie (code oranje of code rood)? Dan is uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u redelijkerwijs naar huis kunt terugkeren. Blijft u langer op de bestemming? Dan bent u niet meer verzekerd voor schade die gerelateerd is aan corona.

    Heeft u geneeskundige kosten of bagage meeverzekerd? Dan bent u nog wel verzekerd voor schade die niet gerelateerd is aan corona, zoals medische kosten als gevolg van een beenbreuk of bagage die wordt gestolen
  • Ik reis naar een land met code oranje, maar ik heb wel een volledige vaccinatie gehad. Ben ik dan toch verzekerd?
    Nee, dit maakt niet uit. Het reisadvies is negatief. De reisverzekering geeft in dat geval geen dekking voor coronagerelateerde zaken.
  • Ik boek een vakantie naar een land met code geel. Nu wijzigt dit op een later moment naar code oranje. Mag ik dan volgens de verzekering annuleren?
    Het hangt af van uw verzekering en wanneer u deze heeft afgesloten, of een annulering in dit geval gedekt is. Heeft u de allriskdekking afgesloten voor 27-02-2020? Dan zou u op basis van de allriskdekking voor 75% kunnen annuleren.
    Zet u uw vakantie ondanks het gewijzigde reisadvies door? Dan dekt uw reisverzekering dit niet. 

Inboedelverzekering

  • Ik werk thuis en heb daarvoor spullen van mijn werkgever, zoals een laptop, meegenomen naar huis. Is dit verzekerd? 
    Ja, geleende spullen zijn verzekerd op uw inboedelverzekering. De spullen van de werkgevers van u en meeverzekerde gezinsleden vallen hier ook onder. U heeft ze in bruikleen. Deze spullen zijn in uw woonhuis verzekerd. Check ook bij uw werkgever(s) of zij hiervoor verzekerd zijn.
  • Ik verhuur mijn woonhuis of recreatiewoning via een boekingswebsite als Airbnb of via Landal maar mijn huurders hebben afgezegd. Krijg ik hier een vergoeding voor? 
    Nee, met de woonhuisverzekering en recreatiewoningverzekering bent u alleen verzekerd voor huurderving door materiële schade, zoals brand of waterschade, aan uw woonhuis of recreatiewoning.

Hypotheken

  • Kan ik een afspraak maken zonder bezoek aan huis?
    Dat is geen enkel probleem, we kunnen het hele adviestraject online uitvoeren. Met behulp van een programma waarbij we het computerscherm van de adviseur met u delen. U kunt dan gewoon thuis meekijken. U ziet dan uw persoonlijk advies op uw eigen beeldscherm.
  • Ik heb betalingsproblemen vanwege de coronacrisis. Kan ik hiervoor bij de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen terecht (NHG)?
    NHG biedt in deze gevallen een vangnet voor haar klanten. Als je door de coronacrisis geen of minder inkomen hebt en niet langer in de mogelijkheid bent om je hypotheeklasten te dragen, neem dan contact op met je geldverstrekker of hypotheekadviseur. Samen met je geldverstrekker zoekt NHG naar een oplossing zodat je in de woning kan blijven wonen. Ga voor meer informatie naar: www.nhg.nl.
  • Wat als ik mijn hypotheek niet meer kan betalen?
    Dat verschilt sterk per hypotheekverstrekker. Een mogelijke maatregel die hypotheekverstrekkers kunnen nemen, is het uitstellen van betalingen of een verlaging van het maandbedrag. Het gaat dan altijd om tijdelijke maatregelen. Meestal voor een periode van 3 maanden. En er wordt altijd per klant bekeken of zo’n regeling mogelijk is.
    Op de website van uw hypotheekverstrekker kunt u zien of en welke maatregelen zij hebben genomen.

Algemene richtlijnen

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) communiceert dagelijks over hoe we verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk kunnen voorkomen. De belangrijkste maatregelen die u kunt nemen zijn:

  • Draag een mondkapje waar dat verplicht is
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen
  • Werk thuis, tenzij het echt niet anders kan
  • Vermijd drukte/grote groepen mensen
  • Was vaak uw handen
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Zorg voor voldoende frisse lucht
De antwoorden op deze pagina zijn opgesteld op basis van de polisvoorwaarden van ons huismerk, Zicht volmachtbedrijf. Bij andere verzekeringsmaatschappijen kunnen de polisvoorwaarden anders zijn. We hebben deze pagina met zorg opgesteld op basis van de beschikbare informatie op 20 juli 2021. U kunt hier geen rechten aan ontlenen. De afspraken met uw verzekeringsmaatschappij zijn altijd leidend. Als er informatie wijzigt, passen we deze pagina aan.

Wij regelen het voor u


  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs | Ter info: i.v.m. een systeemwijziging kunnen we op dit moment geen actuele reviews weergeven.
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
944 beoordelingen
Veelgestelde vragen