Veelgestelde vragen

Verzekeringsvragen over het coronavirus

Het coronavirus beheerst het nieuws op dit moment. Wel of niet reizen naar de getroffen gebieden, wel of niet op kantoor werken, wel of niet naar school. Het is het gesprek van de dag. We krijgen hier ook veel vragen over van onze klanten. Daarom hebben we voor u op deze pagina de vragen met antwoorden op een rij gezet. De laatste update is van 22 juni 2020.
Bel Zicht voor aanvullende vragen
persoonlijk contact met een adviseur

Reisverzekering

  • Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door het coronavirus langer op reis ben dan gepland? 
    Duurt uw reis door onvoorziene vertraging, buiten uw wil om, langer dan het aantal geplande dagen? Dan blijft uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u terug naar huis kunt.
  • Ik heb een voucher gekregen van de reisorganisatie. Maar ik kan niet op reis en ik kan de voucher dus niet gebruiken. Kan ik aanspraak maken op de annuleringsdekking? 
    Nee, uw annuleringsverzekering biedt alleen dekking als u zelf de reis hebt moeten annuleren en als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De reis is in dit geval al geannuleerd door de reisorganisatie. Hiervoor heeft u een voucher ontvangen die een geldbedrag vertegenwoordigt. Er is geen reis meer om te annuleren. Heeft u vragen over uw voucher? Dan vragen we u contact op te nemen met de reisorganisatie van wie u de voucher heeft gekregen.
  • Ik ben op reis in het gebied waar het coronavirus heerst. Daarom wil ik mijn reis afbreken. Kan ik de niet-gebruikte reisdagen claimen op mijn annuleringsdekking? 
    Nee, er is geen dekking voor het afbreken van een reis en daarmee ongebruikte reisdagen vanwege besmettingsgevaar.
  • Het coronavirus is bij mij vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 
    De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis door een ernstige ziekte. Dit wordt per geval beoordeeld.
  • Ik zit thuis in quarantaine, maar het virus is nog niet bij mij vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 
    Nee uw annuleringsverzekering heeft hiervoor geen dekking. Neem contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij om (een deel van) de kosten terug te krijgen.
  • Mijn visum is ingetrokken vanwege het coronavirus. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 
    Wordt uw visum ingetrokken voordat u op reis gaat? Dan kunt u een beroep doen op uw annuleringsdekking.
    Let op: een ESTA is geen visum. Het is een verplichte reistoestemming om zonder visum naar Amerika te mogen reizen.
  • Mijn reisbestemming is getroffen door het coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking? 
    Nee, de annuleringsverzekering geeft hiervoor geen dekking. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.
  • Ik wil mijn reis annuleren, kan dat zomaar?
    U mag altijd annuleren vanwege het coronavirus. Maar de kosten liggen waarschijnlijk bij u. Angst voor het coronavirus is geen geldige reden om u geld terug te krijgen. Op de annuleringsdekking van uw reisverzekering is het annuleren van uw reis naar een risicogebied niet gedekt.
  • Bij wie moet ik zijn om mijn reis te annuleren?
    Wilt u uw reis annuleren? Dan kunt u het beste contact opnemen met de reisorganisatie of vliegmaatschappij waar u de reis heeft geboekt. Komen zij u niet tegemoet? Vraag om een bevestiging hiervan.
  • Hoe blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen?
    Check voor reisadvies in het buitenland de volgende site: www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen. Hier vindt u actuele reisadviezen naar het buitenland. Ook op de site van de RIVM vindt u de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus.
  • Ik ga toch reizen. Ben ik verzekerd als ik naar een land reis met een negatief reisadvies?
    • Wordt er voor een land een negatief reisadvies afgegeven? Dan valt het reizen onder de eigen verantwoordelijkheid. Het reisadvies van het ministerie is geen bindend advies. Organisaties mogen zelf bepalen hoe ze hier mee omgaan.
    • Reist u naar een risicogebied? En wilt u tussentijds toch naar huis? Dan zijn de extra kosten hiervoor niet verzekerd. Ook als er extra kosten ontstaan vanuit de oorzaak van het negatief reisadvies, zijn deze niet gedekt. Reist u bijvoorbeeld naar Italië? En raakt u besmet met het coronavirus? Dan zijn de medische kosten niet gedekt op de reisverzekering.
    • Risico’s die niet samenhangen met een negatief reisadvies, zijn gedekt op de reisverzekering, als u deze heeft verzekerd natuurlijk. Bijvoorbeeld diefstal van een telefoon of als u een been breekt.
    Twijfelt u over de juiste (reis)verzekering? Of heeft u vragen over de gevolgen van het reisadvies? Neem dan, voordat u vertrekt, contact op met ons.
  • Ik ben geweigerd bij de gate op het vliegveld, omdat ik verkouden ben. Krijg ik nu mijn reiskosten terug?
    Deze weigering is géén verzekerde gebeurtenis. De reiskosten worden niet vergoed door de verzekeringsmaatschappij. U kunt het beste contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij om met hen te bespreken wat er mogelijk is.
  • De reisorganisator zegt dat de reis gewoon doorgaat, maar door de coronamaatregelen gaat de reis er heel anders uitzien dan gepland. Heb ik het recht om de reis te annuleren?
    Als u zelf annuleert dan verspeelt u hiermee het recht de discussie te voeren over het al dan niet kunnen uitvoeren van de reis. De reisorganisatie hoeft u dan niet te compenseren. U kunt alleen discussie voeren over een overeenkomst die nog bestaat. Komt u er niet uit met de reisorganisatie? Dan kunt u zich richten tot de Geschillencommissie Reis.
    Houd er rekening mee dat zal worden beoordeeld of de reisorganisatie in redelijkheid handelt gezien de omstandigheden en dat de reisovereenkomst alleen verplichtingen met zich meebrengt ten aanzien van de geboekte onderdelen, zoals vervoer en verblijf. Dat het openbare leven er anders uitziet, is geen reden om de levering van de reis ter discussie te stellen. Ook als het gaat om aanpassingen aan uw vervoer of verblijf, zal worden beoordeeld of er in redelijkheid van u verwacht mag worden dat u deze aanpassingen accepteert.
    De reisverzekering biedt geen dekking voor contractuele geschillen met reisorganisaties. Mogelijk biedt uw gezinsrechtsbijstandverzekering wel dekking voor geschillen over de reisovereenkomst.
  • De reisorganisator zegt dat de reis gewoon doorgaat, maar ik zou er liever niet meer naartoe gaan. Kan ik mijn reis annuleren?
    Als de reisorganisator de reis kan uitvoeren, dan heeft hij aan zijn leveringsplicht voldaan. U kunt uiteraard zelf annuleren, maar u bent dan verplicht om aan uw contractuele verplichtingen te voldoen. De kosten blijven voor uw eigen rekening. Doorgaans is er geen dekking op de annuleringsverzekering als u zelf annuleert, omdat u de reis liever niet meer maakt.
  • Ik weet nog niet zeker of mijn reis doorgaat. Kan ik mijn reis annuleren?
    U heeft altijd het recht de reis te annuleren, maar als u zelf de reis annuleert, bent u gehouden om de reissom te betalen die u op dat moment verschuldigd bent. U krijgt dan geen geld terug. En als u al een restreissom verschuldigd bent dan blijft u ook verplicht deze te voldoen.
    De kosten blijven voor uw eigen rekening. Doorgaans is er geen dekking op de annuleringsverzekering als u zelf annuleert, omdat u de reis liever niet meer maakt.
  • Ik heb een samengestelde reis geboekt (meer losse onderdelen apart geboekt). Tijdens het boeken was er geen sprake van een negatief reisadvies. Door uitval van een van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen, kan ik de reis niet meer maken. Wat is er verzekerd?
    Heeft u een reis geboekt die uit losse onderdelen bestaat? En valt één van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen uit? Waardoor u geen gebruik meer kunt maken van de overige geboekte reisonderdelen? Dan bent u verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen.
    Wordt bijvoorbeeld uw vlucht geannuleerd? En moet u uw hotel daardoor ook annuleren? Dan worden de annuleringskosten van het hotel vergoed, maar niet van de vlucht.
    Dit geldt alleen als je een annuleringsverzekering hebt met een dekking voor samengestelde reis.
  • Mijn bestemming krijgt code oranje of rood op het moment dat ik daar op vakantie ben. Ben ik dan nog verzekerd?
    Krijgt uw bestemming tijdens uw vakantie een negatief reisadvies vanwege de corona-situatie (code oranje of code rood). Dan is uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u redelijkerwijs naar huis kunt terugkeren. Blijft u langer op de bestemming? Dan bent u niet meer verzekerd voor schade die gerelateerd is aan corona.
    Heeft u geneeskundige kosten of bagage meeverzekerd? Dan bent u nog wel verzekerd voor schade die niet gerelateerd is aan corona, zoals medische kosten als gevolg van een beenbreuk of bagage die wordt gestolen.

Inboedelverzekering

  • Ik werk thuis en heb daarvoor spullen van mijn werkgever, zoals een laptop, meegenomen naar huis. Is dit verzekerd? 
    Ja, geleende spullen zijn verzekerd op uw inboedelverzekering. De spullen van de werkgevers van u en meeverzekerde gezinsleden vallen hier ook onder. U heeft ze in bruikleen. Deze spullen zijn in uw woonhuis verzekerd. Check ook bij uw werkgever(s) of zij hiervoor verzekerd zijn.
  • Ik verhuur mijn woonhuis of recreatiewoning via een boekingswebsite als Airbnb of via Landal maar mijn huurders hebben afgezegd. Krijg ik hier een vergoeding voor? 
    Nee, met de woonhuisverzekering en recreatiewoningverzekering bent u alleen verzekerd voor huurderving door materiële schade, zoals brand of waterschade, aan uw woonhuis of recreatiewoning.

Autoverzekering

  • Mijn rijbewijs verloopt. Ik kan me niet laten keuren vanwege de coronacrisis. Ik kan daarom geen nieuw rijbewijs aanvragen. Ben ik dan nog verzekerd? 
    Verzekeringsmaatschappijen gaan verschillend om met deze regeling vanuit het CBR. Neem altijd contact op met uw adviseur om na te vragen hoe en onder welke omstandigheden u bent verzekerd, in geval van een verlopen rijbewijs.

Hypotheken

  • Kan ik een afspraak maken zonder bezoek aan huis?
    Dat is geen enkel probleem, we kunnen het hele adviestraject online uitvoeren. Met behulp van een programma waarbij we het computerscherm van de adviseur met u delen. U kunt dan gewoon thuis meekijken. U ziet dan uw persoonlijk advies op uw eigen beeldscherm.
  • Ik heb betalingsproblemen vanwege de coronacrisis. Kan ik hiervoor bij de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen terecht (NHG)?
    NHG biedt in deze gevallen een vangnet voor haar klanten. Als je door de coronacrisis geen of minder inkomen hebt en niet langer in de mogelijkheid bent om je hypotheeklasten te dragen, neem dan contact op met je geldverstrekker of hypotheekadviseur. Samen met je geldverstrekker zoekt NHG naar een oplossing zodat je in de woning kan blijven wonen. Ga voor meer informatie naar: www.nhg.nl.
  • Wat als ik mijn hypotheek niet meer kan betalen?
    Dat verschilt sterk per hypotheekverstrekker. Een mogelijke maatregel die hypotheekverstrekkers kunnen nemen, is het uitstellen van betalingen of een verlaging van het maandbedrag. Het gaat dan altijd om tijdelijke maatregelen. Meestal voor een periode van 3 maanden. En er wordt altijd per klant bekeken of zo’n regeling mogelijk is.
    Op de website van uw hypotheekverstrekker kunt u zien of en welke maatregelen zij hebben genomen.

Levensverzekering

  • Ik moet medisch gekeurd worden voor de aanvraag van een overlijdensrisicoverzekering, maar die keuring kan niet doorgaan. Hoe moet dat nu verder met mijn aanvraag?
    De coronacrisis heeft inderdaad ook gevolgen voor het gezondheidsonderzoek dat u moet ondergaan bij het aanvragen van een overlijdensrisicoverzekering. Zo worden veel medische keuringen door een arts momenteel niet uitgevoerd, om fysiek contact te voorkomen. Ook vragen verzekeraars geen of minder aanvullende gezondheidsinformatie op bij behandelend artsen, om de zorgsector niet onnodig te belasten.

    Omdat de verzekeraar in zo’n geval onvoldoende informatie heeft voor een goede behandeling van de aanvraag, komen deze verzekeringsaanvragen stil te liggen. Dat kan ook gevolgen hebben voor uw hypotheekaanvraag.
    Verzekeraars zullen zoveel mogelijk maatwerkoplossingen bieden. Bijvoorbeeld door te kijken of een alternatieve (eventueel voorlopige) dekking kan worden gegeven.

Verandert het coronavirus ook uw situatie? | Praktijkvoorbeelden

Het coronavirus kan een behoorlijke invloed hebben op uw thuis- of werksituatie. We delen graag drie voorbeelden. Misschien herkent u zich hierin? Of is uw situatie op een andere manier veranderd? En twijfelt u over uw verzekeringen? Of mogelijke (nieuwe) risico’s die u hierdoor loopt? Bel dan altijd met uw adviseur.

Voorbeeld 1 - student komt weer thuis wonen

Een 19-jarige studente woont op een kamer in een studentenhuis in Utrecht. Ze besluit, omdat de universiteit voor drie maanden gesloten is in verband met de coronacrisis, tijdelijk weer bij haar ouders te gaan wonen. De studente neemt zoveel mogelijk van haar spullen mee naar het huis van haar ouders. Haar kamer in Utrecht staat drie maanden leeg. Het hele pand staat leeg, omdat alle medebewoners, studenten, ook tijdelijk weer naar hun ouders zijn vertrokken.
Wat betekent dit voor de verzekering/dekking?
Het is in dit geval belangrijk te weten of de dochter een eigen inboedelverzekering heeft of is meeverzekerd op de polis van de ouders.
Heeft de dochter een eigen inboedelverzekering afgesloten? Dan zijn de spullen die ze meeneemt naar haar ouders voor maximaal zes maanden verzekerd. Daarnaast kan zij ook laten kijken naar de voorwaarden van de inboedelverzekering van de ouders. Mogelijk dat de spullen daarop ook verzekerd zijn.  

Staat de woning langer dan twee maanden leeg? Dan moet de leegstand altijd gemeld worden. Het maakt daarbij niet uit of de dochter een eigen inboedelverzekering heeft, of dat de inboedel is meeverzekerd op de verzekering van de ouders.
Corona vragen - praktijkvoorbeelden - Zicht adviseurs

Voorbeeld 2 - privé auto voor zakelijk gebruik

Een kok in loondienst van een restaurant komt thuis te zitten, omdat het restaurant waar hij werkt de deuren moet sluiten. Een vriend van de kok is apotheker. Die heeft het heel erg druk met de bezorging van medicijnen bij mensen thuis. De werkloze kok besluit de apotheker te gaan helpen en brengt met zijn privé auto bestellingen (medicijnen) rond.
Wat betekent dit voor de verzekering/dekking?
De (werkloze) kok is verzekerd als hij met zijn auto rijdt voor de apotheker. Omdat hij dit doet zonder vergoeding te krijgen, wordt het niet gezien als zakelijk gebruik. Schade aan de medicijnen in de auto valt onder de schadeverzekering inzittenden. Tenminste, als hij deze dekking heeft en de vriend hier niet zelf voor verzekerd is.

Voorbeeld 3 - betaald helpen klussen

Een geluidstechnicus zit noodgedwongen thuis. Hij helpt een bevriende ondernemer die kunststof kozijnen levert en monteert en die door allerlei omstandigheden ‘handjes’ tekort komt. De ondernemer wil hem een kleine vergoeding per uur betalen voor zijn werkzaamheden.
Wat betekent dit voor de verzekering/dekking?
De geluidstechnicus krijgt een vergoeding voor de werkzaamheden. Er is dan geen dekking onder zijn eigen aansprakelijkheidsverzekering.

Dit werk wordt niet als vriendendienst gezien. Het is verstandig om bij zijn vriend na te vragen hoe hij verzekerd is voor aansprakelijkheid. Misschien dat hij al een clausule heeft op de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven of deze kan laten aantekenen op de polis. Maakt de klant schade aan de spullen van de vriend? Dan is hier ook geen dekking voor.
Corona vragen - praktijkvoorbeelden - Zicht adviseurs

Algemene richtlijnen

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) communiceert dagelijks de laatste stand van zaken om het coronavirus zo veel mogelijk te beperken. De belangrijkste maatregelen die u kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:
  • Was regelmatig uw handen
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Blijf/werk waar mogelijk thuis bij verkoudheid, hoesten of koorts
De antwoorden op deze pagina zijn opgesteld op basis van de polisvoorwaarden van ons huismerk, Zicht volmachtbedrijf. Bij andere verzekeringsmaatschappijen kunnen de polisvoorwaarden anders zijn. We hebben deze pagina met zorg opgesteld op basis van de beschikbare informatie op 22 juni 2020. U kunt hier geen rechten aan ontlenen. De afspraken met uw verzekeringsmaatschappij zijn altijd leidend. Als er informatie wijzigt, passen we deze pagina aan.

Wij regelen het voor u


  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,6
1800 beoordelingen
Veelgestelde vragen