Heeft u ijzel- of sneeuwschade?
Heeft u schade als gevolg van het winterweer? Meld dit dan zo snel mogelijk. U kunt telefonisch, via deze website, e-mail of via MijnZicht contact met ons opnemen. Denkt u dat u meer dan € 1.000,- schade heeft, meld in dat geval de schade telefonisch. Maak foto’s van de schade, voordat u begint met opruimen. Foto’s kunnen belangrijk zijn als bewijslast in uw dossier.
Bel me terug - particulier
"*" indicates required fields
We gaan zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Lees meer ›
Sneeuwschade aan of in de woning?
Als uw dak bezwijkt onder de sneeuw dan is dit gedekt op uw woonhuisverzekering. Stroomt op het moment dat de dooi inzet water uw huis in, dan is deze schade ook gedekt. Behalve als er sprake is van achterstallig onderhoud of bijvoorbeeld omdat u de schade had kunnen voorkomen.
Schade herstel woning
Het opruimen van de schade is niet leuk. Gelukkig biedt Zicht u de mogelijkheid van herstel in natura. Wij werken samen met bedrijven die over professionele apparatuur beschikken zoals waterstofzuigers. Ze kunnen bijvoorbeeld ook drogers in uw woning plaatsen, waardoor schimmelvorming wordt voorkomen. U heeft er dan zelf geen omkijken naar en de schade wordt op een professionele manier opgeruimd.
Schade aan een huurhuis?
Als u een huurwoning heeft moet u de schade eerst melden bij de verhuurder, zodat deze de schade kan laten herstellen. Schade aan de woning, maar bijvoorbeeld ook de deuren is (veelal) voor de verhuurder. Schade aan vloerbedekking, binnenschilderwerk en uw meubels is voor uw risico en dus uw inboedelverzekering.
Verdere schade in de woning voorkomen
Als u schade heeft is het belangrijk om zo snel mogelijk de oorzaak vast te stellen. Daarna kunt u maatregelen nemen om de schade te beperken. De kosten die u maakt om verdere schade te voorkomen zijn gedekt. Denk aan het waterdicht maken van de woning op het moment dat het smeltwater de woning binnendringt.
Schade aan de auto?
Ook als het KNMI code rood afgeeft en u met uw auto schade maakt op de weg bent u gewoon verzekerd. Zolang u de zorgvuldigheid in acht neemt, door bijvoorbeeld uw snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden, is schade gedekt. Welke schades gedekt zijn hangt af van uw autoverzekering.
Ook het eigen risico verschilt per verzekering. Veel verzekeringsmaatschappijen maken gebruik van aangesloten garagebedrijven. Als u de schade via zo’n garage laat maken, heeft u minder eigen risico. Bovendien krijgt u dan vervangend vervoer. En ook voor de financiële afwikkeling hoeft u niets te doen. Dit doet het garagebedrijf direct bij de verzekeringsmaatschappij.
Soorten autoverzekeringen en dekking
- WA dekking schade die u veroorzaakt bij anderen voertuigen is gedekt. Schade aan uw eigen voertuig is dan niet gedekt
- WA beperkt casco: deze vorm biedt extra dekking voor diefstal en ruitbreuk, maar schade aan het eigen voertuig is niet gedekt.
- WA casco (all-risk): dit is de meest complete vorm. Ook de schade aan uw eigen auto is gedekt.
Voorbeeld
Als u door de gladheid slipt en een geparkeerde auto beschadigd, dan dekken de WA en WA beperkt casco verzekering alleen de schade aan de geparkeerde auto. Met de WA casco verzekering is de schade aan beide auto’s gedekt.
Aansprakelijkheid wegbeheer
Kunt u de wegbeheerder aansprakelijk stellen? In principe is dit niet mogelijk. U kunt er vanuit gaan dat Nederlandse wegbeheerders er alles aan doen om de wegen zo goed mogelijk berijdbaar te houden. Nalatigheid is daarmee nauwelijks aan te tonen.
Wat gebeurt er na een schademelding?
Na uw schademelding krijgt u een vaste contactpersoon en een eigen dossiernummer. Vermeld dit dossiernummer altijd als u documenten of e-mails naar ons toestuurt. Hierdoor kunnen wij zaken sneller afhandelen.
We regelen het voor u
- Advies op maat
- Persoonlijk contact
- Samen met een adviseur
Vragen of schade melden?
- Neem dan contact op met onze schadeafdeling