Zorgplicht voor de thuiswerkplek

Het kabinet vraagt om zo veel mogelijk vanuit huis te werken. Doen uw medewerkers dat ook? Hebben zij dan ook een goede werkplek? Wat als er iets mis gaat met of door de thuiswerkfaciliteiten?

Bel Zicht voor aanvullende vragen of neem contact op met uw adviseur

Zorgplicht

Als werkgever heeft u de zogenaamde zorgplicht die bepaalt dat u moet zorgen voor een veilige werkomgeving voor uw personeel. Dit geldt op uw bedrijf, maar ook buiten de eigen locatie. Dit laatste kan een uitdaging zijn, zeker als veel medewerkers (verplicht) vanuit huis werken. Want in dat geval moet u ook zorgen voor een veilige en ergonomisch ingerichte thuiswerkplek.

Met andere woorden: u moet erop toezien dat de werkplek thuis voldoet aan alle arbonormen.

Onze tips

  • Maak afspraken met uw medewerker over de werksituatie en de werktijden.
  • Deel tips voor het instellen van een goede thuiswerkplek. Bijvoorbeeld deze van Arboned.
  • Stel waar mogelijk bureaustoel, beeldscherm, toetsenbord en muis ter beschikking.
  • Leg afspraken schriftelijk vast in een thuiswerkovereenkomst.

Thuiswerkovereenkomst

Als medewerkers structureel thuis gaan werken, dan is het verstandig om een thuiswerkovereenkomst op te stellen.

  • Hierin moet u een werknemer informeren over de arbeidsrisico’s en instructies geven hoe die risico’s te beperken zijn.
  • Naast algemene onderwerpen zoals het nemen van pauzes, kunt u in de overeenkomst organisatie-specifieke kwesties opnemen.
  • Maar ook andere praktische zaken, zoals een onkostenvergoeding, instructies voor inloggen, etc.
  • Vergeet ook niet om in de overeenkomst op te nemen wat de consequenties zijn als een medewerker zich niet aan de afspraken houdt.
Vrouw achter laptop met koffie – Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering – Zakelijk

Controle van werkplek

Volgens privacywetgeving mag u als werkgever namelijk niet zomaar bij uw medewerker thuis kijken hoe de werkplek is ingericht. De controle is daarom best lastig uit te voeren. Daarom is het verstandig om ook de controle van de werkplek in een werkplekovereenkomst te regelen. Dit kan bijvoorbeeld door de medewerker jaarlijks een checklist in te laten vullen over hoe de thuiswerkplek is ingericht. Eventueel ondersteund door foto- en videomateriaal.


Aansprakelijkheid

Ondanks dat u uw medewerkers verschillende faciliteiten biedt, kan het zijn dat een medewerker van mening is dat hij/zij schade oploopt door een slecht ingerichte werkplek en u aansprakelijk stelt. De medewerker moet dit dan aantonen en dat is niet altijd makkelijk vast te stellen. Maar als de medewerker wel kan bewijzen dat zijn schade is veroorzaakt door zijn thuiswerkzaamheden, dan moet u bewijzen dat u aan uw zorgplicht heeft voldaan. Laat u in zo’n situatie altijd juridisch bijstaan.

Vragen?

Heeft u vragen over uw aansprakelijkheids- of rechtsbijstandsverzekering? Laat het ons weten.

We regelen het voor u

  • Advies op maat
  • Persoonlijke contact
  • Samen met een adviseur
Uw kantoor Aalsmeer
Zwarteweg 88
1431 VM Aalsmeer
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Alkmaar
Arcadialaan 28-C
1813 KN Alkmaar
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Apeldoorn
Boogschutterstraat 1
7324 AE Apeldoorn
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Breda
Ettensebaan 31
4813 AH Breda
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Capelle aan den IJssel
Rivium Quadrant 241
2909 LC Capelle aan den IJssel
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Den Bosch
Europalaan 28-C
5232 BC 's Hertogenbosch
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Eindhoven
Beemdstraat 16
5652 AB Eindhoven
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Enschede
Zuiderval 94-3
7543 EZ Enschede
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Groningen
Paterswoldseweg 810
9728 BM Groningen
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Heerhugowaard
J. Duikerweg 5
1703 DH Heerhugowaard
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Huis ter Heide (Zeist)
Amersfoortseweg 10-E
3712 BC Huis ter Heide
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Nederweert
Hulsenweg 19
6031 SP Nederweert
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Rijswijk
Veraartlaan 6
2288 GM Rijswijk
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Roermond
Buitenop 9
6041 LA Roermond
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Sneek
Oosterom 11
8602 DE Sneek
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
776 beoordelingen
  • Wat is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
    U stoot de vissenkom om op de balie en het water loopt in de telefooncentrale onder de balie. Het bedrijf kan een dag niet meer bellen of gebeld worden. Of: uw werknemer loopt letselschade op door een machine. Op zulke momenten is het goed om te weten dat uw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering de financiële schade vergoedt.
  • Waarom zou ik kiezen voor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering via Zicht adviseurs?
    Zicht adviseurs is een onafhankelijke tussenpersoon. Onze deskundige adviseurs kunnen een groot aantal speciaal geselecteerde aanbieders van bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen vergelijken voor u. U bent dus verzekerd van een verzekering die het best bij uw wensen past. Wij zijn zowel telefonisch als via e-mail, chat en social media bereikbaar.
  • Is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering verplicht?
    Nee, dit is geen verplichte verzekering. We raden u wel aan om deze verzekering af te sluiten, omdat de kosten als u aansprakelijk gesteld wordt voor een schade hoog kunnen oplopen. U kunt tot maximaal € 2.500.000,- aansprakelijk gesteld worden.