Interview: wat betekent de nieuwe wet over (communicatie van) arbeidsvoorwaarden?

Er is een nieuwe wet ‘Implementatie EU-Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden’. Een hele mond vol, maar wat betekent het voor u als werkgever? We vroegen het Martin Niesten, advocaat bij Zicht én specialist op het gebied van onder andere arbeidsrecht.


Even voorstellen: Martin Niesten

  • Advocaat/bedrijfsjurist en functionaris gegevensbescherming (DPO) bij Zicht
  • Advocaat bij SB Advocaten in Eindhoven, specialisatie arbeidsrecht en verzekeringsrecht

Ik werk al geruime tijd in de verzekeringsbranche en ben sinds 12 jaar werkzaam bij Zicht. Als jurist en privacyspecialist binnen Zicht kom ik met allerlei afdelingen en bedrijfsjuridische thema’s in aanraking. De combinatie met mijn werk als zelfstandig advocaat is voor mij perfect. Ik vind het werken in de bedrijfscontext boeiend; samenwerken met allerlei disciplines om mooie resultaten te bereiken. Gelijktijdig geniet ik van de juist heel zelfstandige rol van advocaat.

Door Martin Niesten -
advocaat/bedrijfsjurist en functionaris gegevensbescherming (DPO)

Martin Niesten

Waarom deze nieuwe wet?

Het doel van de wet is om de arbeidsvoorwaarden voor werknemers te verbeteren; door meer transparantie en door het delen van informatie met de werknemer(s) over hun rechten. Ook krijgen werknemers zonder vaste arbeidstijden meer rechten om na verloop van tijd meer vastigheid in hun werktijden te creëren.

De ingangsdatum van de wet was 1 augustus. Wat is er veranderd?

  • Een werkgever moet meer informatie verstrekken aan de werknemer bij de start van het dienstverband. Het gaat hier om uitgebreide informatie over het dienstverband en dan met name over de rechten die de werknemer heeft. Bovendien moet een werkgever aan werknemers met een contract zonder vaste arbeidstijden, meer duidelijkheid geven over wanneer de werknemer aan het werk moet zijn.
  • Als een werknemer geen vaste arbeidstijden heeft, kan de werknemer na 26 weken dienstverband vragen om meer voorspelbaarheid en vastigheid in de arbeidstijden. De werkgever is niet verplicht hier meteen invulling aan te geven, maar moet dit dan wel tijdig en goed uitleggen aan de werknemer.
  • Er komt een beperking van studiekostenovereenkomsten. Niet alle studiekosten mogen bij de afloop van een dienstverband voor rekening van de werknemer komen. Met name de opleidingen die de werkgever verplicht moet aanbieden.
  • Het in de arbeidsvoorwaarden opnemen van een verbod op nevenarbeid is beperkt. De werkgever mag een werknemer alleen verbieden om ook voor anderen te werken, als er objectieve redenen zijn.

Welke aanpassingen moet een werkgever minimaal doorvoeren in de communicatie?

De wet geeft een uitgebreide opsomming van de informatie die een werkgever moet verstrekken. Daarvoor moet u als werkgever mogelijk uw arbeidsovereenkomsten en een eventuele arbeidsvoorwaardenregeling aanpassen. Daarnaast is het van belang om uw studiekostenovereenkomsten tegen het licht te houden. Ook is het verstandig om beleid vast te stellen over nevenarbeid. Ben ten slotte alert op verzoeken van werknemers om een vaster arbeidspatroon.

Wat gebeurt er als een werkgever de arbeidsvoorwaarden hier niet op aanpast?

Als een werknemer schade lijdt door onvolledige of onjuiste informatie, is de werkgever hiervoor aansprakelijk. Bijvoorbeeld als de werknemer door onjuiste of onvolledige informatie van de werkgever onnodige kosten voor kinderopvang maakt. En als de studiekostenterugbetalingsregeling niet voldoet aan de wetgeving, hoeft de werknemer niet te betalen.

Is het afdoende om te verwijzen naar de cao?

U kunt er niet vanuit gaan dat de cao van uw branche alle punten van de nieuwe wet ‘dekt’. Check daarom in uw cao en arbeidsovereenkomsten of alle punten worden genoemd. Is dit niet het geval? Dan moet u een aanvullend document opstellen en verspreiden naar uw (nieuwe) werknemers. Arbeidsjuristen kunnen u hierbij goed helpen, zowel bij de check als met het opstellen van een aanvullend document.

Werkgever in gesprek met werknemer – Personeel – Zakelijk

Hoe moet een werkgever een en ander vastleggen?

Een werkgever moet vastleggen dat werknemers de nieuwe voorwaarden ontvangen hebben. Hier heeft u als werkgever ook een bewijs van nodig, bijvoorbeeld een handtekening voor ontvangst. Deelt u de voorwaarden en eventuele documenten digitaal? Houd er dan rekening mee dat het digitaal delen van onder andere de arbeidsvoorwaarden alleen mag als de werknemer daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. Ten slotte is het goed om te weten dat de werknemer het grootste deel van de informatie binnen 1 week na indiensttreding ontvangen moet hebben. Voor andere informatie heeft de werkgever 1 maand de tijd.

Ons advies

De afgelopen jaren is er veel wet- en regelgeving aangepast rondom de (communicatie van) arbeidsvoorwaarden. Deze nieuwe wet is een mooie aanleiding om uw volledige arbeidsovereenkomst tegen het licht te houden. Om te voldoen aan wet- en regelgeving én om uw arbeidsvoorwaarden duidelijk te communiceren naar bestaande en potentiële medewerkers.

We regelen het voor u

  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
Uw kantoor Aalsmeer
Zwarteweg 88
1431 VM Aalsmeer
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Alkmaar
Arcadialaan 28-C
1813 KN Alkmaar
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Apeldoorn
Boogschutterstraat 1
7324 AE Apeldoorn
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Breda
Ettensebaan 31
4813 AH Breda
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Capelle aan den IJssel
Rivium Quadrant 241
2909 LC Capelle aan den IJssel
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Den Bosch
Europalaan 28-C
5232 BC 's Hertogenbosch
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Eindhoven
Beemdstraat 16
5652 AB Eindhoven
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Enschede
Zuiderval 94-3
7543 EZ Enschede
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Groningen
Paterswoldseweg 810
9728 BM Groningen
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Heerhugowaard
J. Duikerweg 5
1703 DH Heerhugowaard
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Huis ter Heide (Zeist)
Amersfoortseweg 10-E
3712 BC Huis ter Heide
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Nederweert
Hulsenweg 19
6031 SP Nederweert
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Rijswijk
Veraartlaan 6
2288 GM Rijswijk
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Roermond
Buitenop 9
6041 LA Roermond
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Sneek
Oosterom 11
8602 DE Sneek
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
582 beoordelingen