Hoe zit het met het transitieplan?
Als u de pensioenregeling van uw bedrijf aanpast om deze te laten voldoen aan de nieuwe wetgeving, moet u ook een transitieplan opstellen. Maar wat moet erin staan? Daar is op dit moment onduidelijkheid over. In dit artikel geven we u meer informatie.

Wat staat er in een transitieplan?
In het transitieplan (of overbruggingsplan) legt u vast welke wijzigingen u doorvoert in uw pensioenregeling om deze ‘Wtp-proof te maken’. Het doel van het transitieplan is om deelnemers te laten zien wat er wijzigt, waarom het wijzigt en welke impact dat heeft. U legt uit welke overwegingen u als bedrijf heeft gemaakt, maar ook welke deelnemersgroep voordelen of juist nadelen ervaart. En hoe de deelnemersgroep die nadeel heeft van de aangepaste regeling, hiervoor gecompenseerd wordt.
Wat gebeurt er met het transitieplan?
Het afgeronde transitieplan deelt u met uw pensioenuitvoerder. De deadline hiervoor is 1 oktober 2026. Deelnemers aan uw pensioenregeling kunnen het transitieplan daarna inzien op de website van de pensioenuitvoerder, zodat ze inzicht hebben in de wijzigingen in hun pensioenregeling en de impact daarvan.
Format Verbond van Verzekeraars
Namens de sector pensioenverzekeraars maakte het Verbond van Verzekeraars een format voor het transitieplan. Deze kunnen bedrijven gebruiken om hun transitieplan op te stellen. Het helpt hen om afwegingen te maken over de wijzigingen die zij gaan doorvoeren in hun regeling. Dit format gaat voor een groot deel over het ouderdomspensioen.
Onduidelijkheid
Stel dat een bedrijf het ouderdomspensioen niet wijzigt en alleen het onderdeel nabestaandenpensioen aanpast, moet dit bedrijf dan een volledig transitieplan invullen? Op dit moment is hier nog onduidelijkheid over. We verwachten dat hier de komende maanden meer over duidelijk wordt.
Hulp nodig bij het transitieplan?
Het format van het Verbond van Verzekeraars kunt u als leidraad gebruiken om de nodige stappen te doorlopen. We verwachten dat dat voor de meeste werkgevers niet eenvoudig zal zijn. Als u uw pensioenregeling in zijn geheel of op onderdelen aan wilt passen, gaat uw adviseur van Zicht graag met u in gesprek. Voor het maken van bepaalde afwegingen en voor het opstellen van een transitieplan.
We hebben de inhoud van deze pagina met zorg samengesteld op basis van de beschikbare informatie in oktober 2023.
We regelen het voor u
- Advies op maat
- Persoonlijke contact
- Samen met een adviseur
Selecteer uw kantoor
Voor directe contactgegevens.
Aalsmeer
- Zwarteweg 88
- 1431 VM Aalsmeer
- 0297-23 44 44
- Uw kantoor Aalsmeer
- 0297-23 44 44
Alkmaar
- Arcadialaan 28-C
- 1813 KN Alkmaar
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Alkmaar
- 072-576 57 65
Apeldoorn
- Boogschutterstraat 1
- 7324 AE Apeldoorn
- 055-368 34 00
- Uw kantoor Apeldoorn
- 055-368 34 00
Breda
- Ettensebaan 31
- 4813 AH Breda
- 076-530 55 55
- Uw kantoor Breda
- 076-530 55 55
Capelle aan den IJssel
- Rivium Quadrant 241
- 2909 LC Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
- Uw kantoor Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
Den Bosch
- Europalaan 28-C
- 5232 BC 's Hertogenbosch
- 073-548 14 70
- Uw kantoor Den Bosch
- 073-548 14 70
Eindhoven
- Beemdstraat 16
- 5652 AB Eindhoven
- 040-294 84 74
- Uw kantoor Eindhoven
- 040-294 84 74
Enschede
- Zuiderval 94-3
- 7543 EZ Enschede
- 053-432 48 00
- Uw kantoor Enschede
- 053-432 48 00
Groningen
- Paterswoldseweg 810
- 9728 BM Groningen
- 050-36 57 500
- Uw kantoor Groningen
- 050-36 57 500
Heerhugowaard
- J. Duikerweg 5
- 1703 DH Heerhugowaard
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Heerhugowaard
- 072-576 57 65
Nederweert
- Hulsenweg 19
- 6031 SP Nederweert
- 0495-58 48 47
- Uw kantoor Nederweert
- 0495-58 48 47
Rijswijk
- Veraartlaan 6
- 2288 GM Rijswijk
- 070-340 90 90
- Uw kantoor Rijswijk
- 070-340 90 90
Roermond
- Buitenop 9
- 6041 LA Roermond
- 0475-33 35 36
- Uw kantoor Roermond
- 0475-33 35 36
Sneek
- Oosterom 11
- 8602 DE Sneek
- 0515-23 89 77
- Uw kantoor Sneek
- 0515-23 89 77
Utrecht
- Daltonlaan 600
- 3584 BK Utrecht
- 030-691 68 44
- Uw kantoor Utrecht
- 030-691 68 44
-
Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
-
Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.
-
Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.