Pensioencommunicatie in tijden van corona
Regelgeving rondom pensioen verandert sterk. De verantwoordelijkheid van u als werkgever voor goede communicatie naar uw werknemers wordt steeds groter. In deze bijzondere tijd is het niet altijd makkelijk om uw werknemers betrokken te houden als het gaat om pensioen. Terwijl u als werkgever het eerste aanspreekpunt bent en blijft op het gebied van pensioen.
Waarom is pensioencommunicatie belangrijk?
Uit de praktijk blijkt dat werknemers niet heel erg pensioenbewust zijn. Dit terwijl pensioen een belangrijke arbeidsvoorwaarde is en een (groot) deel van het inkomen verzorgt bij pensionering en/of bij overlijden.
Informatie– en zorgplicht
Daarbij bent u als werkgever aan zet. U bent verplicht uw werknemers goed te informeren. Dit staat in de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling. En als goed werkgever heeft u natuurlijk ook een zorgplicht voor uw werknemers.
Financieel inzicht brengt rust en waardering
Hebben uw werknemers een duidelijk beeld van hun huidige en toekomstige financiële situatie? Dan geeft dat uw werknemers een gevoel van financiële rust. Daarnaast krijgen uw werknemers meer waardering voor de arbeidsvoorwaarden en de pensioenregeling.
Hoe kan Zicht u helpen?
Zicht kan u helpen pensioen in beeld te brengen en te houden in coronatijd. We hebben methoden ontwikkeld om uw werknemers, op veilige afstand, te informeren over de inhoud van de pensioenregeling en hun vragen te beantwoorden. U kunt kiezen uit:
Individuele gesprekken
Onze pensioenadviseurs kunnen individuele gesprekken met uw werknemers voeren. Dit kan persoonlijk (op gepaste afstand), maar ook telefonisch of via beeldbellen.
Een digitale presentatie
Ook kunnen onze adviseurs een digitale presentatie geven waarbij uw werknemers worden uitgenodigd om in te bellen. De pensioenadviseur deelt informatie over de pensioenregeling op het scherm en iedereen kan meekijken en vragen stellen.

Een presentatiefilm
Daarnaast kan Zicht een presentatiefilm samenstellen die iedere werknemer apart kan bekijken op een door hem of haar gewenst tijdstip.
Graag maken we een afspraak met u. Om te bespreken wat voor uw werknemers de beste manier is. Neem hiervoor contact op met uw relatiebeheerder. Hij of zij zorgt er voor dat dit wordt geregeld.
We regelen het voor u
- Advies op maat
- Persoonlijke contact
- Samen met een adviseur
Selecteer uw kantoor
Voor directe contactgegevens.
Aalsmeer
- Zwarteweg 88
- 1431 VM Aalsmeer
- 0297-23 44 44
- Uw kantoor Aalsmeer
- 0297-23 44 44
Alkmaar
- Arcadialaan 28-C
- 1813 KN Alkmaar
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Alkmaar
- 072-576 57 65
Apeldoorn
- Boogschutterstraat 1
- 7324 AE Apeldoorn
- 055-368 34 00
- Uw kantoor Apeldoorn
- 055-368 34 00
Breda
- Ettensebaan 31
- 4813 AH Breda
- 076-530 55 55
- Uw kantoor Breda
- 076-530 55 55
Capelle aan den IJssel
- Rivium Quadrant 241
- 2909 LC Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
- Uw kantoor Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
Den Bosch
- Europalaan 28-C
- 5232 BC 's Hertogenbosch
- 073-548 14 70
- Uw kantoor Den Bosch
- 073-548 14 70
Eindhoven
- Beemdstraat 16
- 5652 AB Eindhoven
- 040-294 84 74
- Uw kantoor Eindhoven
- 040-294 84 74
Enschede
- Zuiderval 94-3
- 7543 EZ Enschede
- 053-432 48 00
- Uw kantoor Enschede
- 053-432 48 00
Groningen
- Paterswoldseweg 810
- 9728 BM Groningen
- 050-36 57 500
- Uw kantoor Groningen
- 050-36 57 500
Heerhugowaard
- J. Duikerweg 5
- 1703 DH Heerhugowaard
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Heerhugowaard
- 072-576 57 65
Huis ter Heide (Zeist)
- Amersfoortseweg 10-E
- 3712 BC Huis ter Heide
- 030-691 68 44
- Uw kantoor Huis ter Heide (Zeist)
- 030-691 68 44
Nederweert
- Hulsenweg 19
- 6031 SP Nederweert
- 0495-58 48 47
- Uw kantoor Nederweert
- 0495-58 48 47
Rijswijk
- Veraartlaan 6
- 2288 GM Rijswijk
- 070-340 90 90
- Uw kantoor Rijswijk
- 070-340 90 90
Roermond
- Buitenop 9
- 6041 LA Roermond
- 0475-33 35 36
- Uw kantoor Roermond
- 0475-33 35 36
Sneek
- Oosterom 11
- 8602 DE Sneek
- 0515-23 89 77
- Uw kantoor Sneek
- 0515-23 89 77
-
Moeten alle werknemers zijn aangemeld in de pensioenregeling?
Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
-
Wat is een cao- of BPF-check?
Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.
-
Is pensioencommunicatie aan werknemers verplicht?
Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.