Verlofsparen verandert in 2021 | weet u wat dit betekent?
Hoewel het wetsvoorstel nog niet definitief is en de ingangsdatum nog niet helemaal vaststaat, is de kans zeer groot dat de regeling verlofsparen per 1 januari 2021 gewijzigd wordt. Hoe zit het nu en wat verandert er? We vertellen er u graag meer over.
Verlofsparen | hoe zit dat nu?
Momenteel kunnen werknemers tot 50 weken fiscaal gefaciliteerd vakantie- en compensatieverlof opsparen, als de werkgever dit mogelijk maakt. Dit fiscaal verlof kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor zorg- of sabbaticalverlof.
Verlofsparen | wat verandert er vanaf 1 januari 2021?
Vanaf 1 januari 2021 wordt de grens voor verlofsparen verruimd naar 100 weken. Dit verlof kan op allerlei momenten worden opgenomen. Dat geeft werknemers de ruimte om zelf hun duurzame inzetbaarheid te vergroten. Het verlof kan ook worden ingezet om een aantal jaren voor de pensioenleeftijd minder te gaan werken. Of om eerder te stoppen met werken met behoud van salaris, in combinatie met de drempelvrijstelling RVU (regeling voor vervroegde uittreding).
Werknemers zijn trouwens wel verplicht hun wettelijke verlof eerst te gebruiken. Op fulltime basis heeft een werknemer 20 wettelijke verlofdagen per jaar. Dit kunnen er meer zijn als er door u als werkgever andere afspraken zijn gemaakt.

Tip:
Gebruik de extra te sparen verlofweken als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde voor uw werknemers. Is dit verder niet geregeld in een cao? Dan kunt u zich hiermee als werkgever onderscheiden op de arbeidsmarkt in uw branche.
Bijvoorbeeld voor werknemers die moeite hebben met een juiste werk-privébalans. Of als compensatie voor overwerk, ploegendiensten of ander zwaar of onregelmatig werk. Maak wel goede afspraken met uw werknemer over het opnemen van verlof.
Levensloopregeling | wat gebeurt daarmee?
Verlofsparen kende een voorganger in de vorm van de levensloopregeling. Hiermee konden werknemers fiscaal vriendelijk sparen voor verlof tijdens hun loopbaan of om eerder te stoppen met werken. Aan deze regeling komt per 1 januari 2022 definitief een einde. De overheid schafte de levensloopregeling af per 1 januari 2012, maar hanteert een overgangsregeling. Deze geldt voor deelnemers die op 31 december 2011 een positief saldo van € 3.000,- of meer hadden opgebouwd. De overgangsregeling loopt tot en met 31 december 2021. Daarna worden alle levenslooprekeningen helemaal stopgezet.
Deelnemers krijgen het geld dat op die rekeningen staat dan van hun werkgever uitgekeerd of van de bank of verzekeringsmaatschappij als ze geen werkgever meer hebben.
Tip:
Heeft u nog werknemers met een levenslooprekening? Houdt u dan rekening met de wettelijke inhoudingen die u op de levensloopuitkeringen moet verrichten.
Wij regelen het voor u
- U hoeft het niet alleen te doen
- Direct contact met een adviseur
- Altijd advies op maat
Selecteer uw kantoor
Voor directe contactgegevens.
Aalsmeer
- Zwarteweg 88
- 1431 VM Aalsmeer
- 0297-23 44 44
- Uw kantoor Aalsmeer
- 0297-23 44 44
Alkmaar
- Arcadialaan 28-C
- 1813 KN Alkmaar
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Alkmaar
- 072-576 57 65
Apeldoorn
- Boogschutterstraat 1
- 7324 AE Apeldoorn
- 055-368 34 00
- Uw kantoor Apeldoorn
- 055-368 34 00
Breda
- Ettensebaan 31
- 4813 AH Breda
- 076-530 55 55
- Uw kantoor Breda
- 076-530 55 55
Capelle aan den IJssel
- Rivium Quadrant 241
- 2909 LC Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
- Uw kantoor Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
Den Bosch
- Europalaan 28-C
- 5232 BC 's Hertogenbosch
- 073-548 14 70
- Uw kantoor Den Bosch
- 073-548 14 70
Eindhoven
- Beemdstraat 16
- 5652 AB Eindhoven
- 040-294 84 74
- Uw kantoor Eindhoven
- 040-294 84 74
Enschede
- Zuiderval 94-3
- 7543 EZ Enschede
- 053-432 48 00
- Uw kantoor Enschede
- 053-432 48 00
Groningen
- Paterswoldseweg 810
- 9728 BM Groningen
- 050-36 57 500
- Uw kantoor Groningen
- 050-36 57 500
Heerhugowaard
- J. Duikerweg 5
- 1703 DH Heerhugowaard
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Heerhugowaard
- 072-576 57 65
Huis ter Heide (Zeist)
- Amersfoortseweg 10-E
- 3712 BC Huis ter Heide
- 030-691 68 44
- Uw kantoor Huis ter Heide (Zeist)
- 030-691 68 44
Nederweert
- Hulsenweg 19
- 6031 SP Nederweert
- 0495-58 48 47
- Uw kantoor Nederweert
- 0495-58 48 47
Rijswijk
- Veraartlaan 6
- 2288 GM Rijswijk
- 070-340 90 90
- Uw kantoor Rijswijk
- 070-340 90 90
Roermond
- Buitenop 9
- 6041 LA Roermond
- 0475-33 35 36
- Uw kantoor Roermond
- 0475-33 35 36
Sneek
- Oosterom 11
- 8602 DE Sneek
- 0515-23 89 77
- Uw kantoor Sneek
- 0515-23 89 77
-
Moeten alle werknemers zijn aangemeld in de pensioenregeling?
Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
-
Wat is een cao- of BPF-check?
Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.
-
Is pensioencommunicatie aan werknemers verplicht?
Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.