Een werknemersgesprek rondom pensioen – hoe ziet dat eruit?

Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Daarmee helpt u uw werknemers om een goede oudedagsvoorziening op te bouwen en zorgt u voor een inkomensvoorziening bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. De vraag is alleen: weten uw medewerkers dat ook? Weten zij wat ze kunnen verwachten van hun pensioen?

In de praktijk zien we dat veel medewerkers niet goed weten wat de pensioenregeling inhoudt en op hoeveel pensioen ze kunnen rekenen. Daarom biedt Zicht dienstverlening aan rondom pensioencommunicatie, onder andere in de vorm van werknemersgesprekken. Karin Kras, relatiebeheerder pensioen bij Zicht, vertelt er in dit interview meer over.

Door Karin Kras -
relatiebeheerder pensioen

Karin Kras – relatiebeheerder pensioen

Welke werknemers maken er gebruik van de werknemersgesprekken?

Dat is heel verschillend. Werknemers kunnen bij hun HR-afdeling aangeven dat ze behoefte hebben aan een gesprek. Die brengt de werknemer dan met mij in contact om een Teams-gesprek te plannen. Dat kunnen werknemers van elke afdeling en elke laag van de organisatie zijn. In het verleden waren het vaak werknemers die 55 werden en dan een gesprek aangeboden kregen, omdat ze een keuze moesten maken. Gelukkig verandert dat. Ik geloof heilig in gesprekken aanbieden aan werknemers van alle leeftijden. Iedereen kan een reden hebben om een gesprek te willen.

Met welke vraag komen de meeste werknemers bij jou?

De meeste mensen die ik spreek willen graag meer weten over hun pensioen, maar weten niet wat voor pensioenregeling er is. In sommige gevallen is er een concrete situatie. Denk bijvoorbeeld aan een scheiding.

In gesprek met een werknemer over het pensioen – Pensioen – Zakelijk

Wat is jouw rol in die werknemersgesprekken?

Ik geef uitleg over de pensioenregeling en bekijk de keuzemogelijkheden die een werknemer heeft. Ik geef geen officieel advies en ga ook geen keuzes maken voor de werknemer, maar ik laat zien welke opties hij of zij allemaal heeft. Daar kan een werknemer dan verder mee.

Hoe verloopt zo’n werknemersgesprek?

Op maat gemaakt document

Het begint ermee dat ik de pensioenregeling uitleg. Dat doe ik aan de hand van een op maat gemaakt document, afgestemd op de situatie van de werknemer. De vragen komen dan eigenlijk vanzelf.

Pensioenportal

Als we door het document heen zijn laat ik de werknemer inloggen op de pensioenportal en klikken op de verschillende onderdelen. Daar geef ik dan uitleg over, bijvoorbeeld over beleggen. Welk risicoprofiel past bij de werknemer? Wat gebeurt er als je op de ene manier belegt, of juist op een andere manier? Samen gaan we een beetje uitproberen. Daar worden werknemers altijd enthousiast van. Want dat grote en ingewikkelde onderwerp ‘pensioen’ wordt klein en behapbaar.

Concrete vragen

Uiteraard is er in een gesprek ook ruimte voor concrete vragen. Ik kijk dan hoe een wens past in de situatie van de werknemer. Als een jong iemand bijvoorbeeld wil bijsparen, stel ik vragen over andere wensen die hij of zij heeft. Dan vraag ik: “Wat wil je verder de komende jaren? Wil je misschien een huis kopen? Dan is het goed om te kijken wat daar de lasten van zijn en of bijsparen dan nog reëel is.”

Wat zijn de voordelen van zo’n werknemersgesprek voor de werknemer?

Het grote voordeel is dat een gesprek één op één plaatsvindt, dus we kunnen het heel concreet maken. In vergelijking met een presentatie kan ik het gesprek veel beter afstemmen op het kennisniveau van de werknemer. Ook is het een veilige omgeving. Een werknemer geeft makkelijker aan dat hij of zij iets niet snapt of kan vragen stellen over de persoonlijke (financiële) situatie. We kijken meestal veel breder dan alleen de pensioenregeling van de werkgever. Denk aan de partner, het pensioen van de partner, samenwonen, scheiden, een huis kopen en ga zo maar door. Wat hebben die zaken voor impact, nu en later? Waar heb je recht op?

Wat zijn de voordelen van een werknemersgesprek voor de werkgever?

Gemiddeld genomen heeft 9 op de 10 medewerkers geen idee wat ze hebben aan pensioen. Als werknemersgesprekken plaatsvinden en mensen weten wat ze krijgen, is er veel meer waardering voor de pensioenregeling.

In gesprek met werknemer over pensioen, lachend en pratend – Pensioen – Zakelijk

Wat maakt deze gesprekken zo leuk voor jou?

Elk gesprek is weer anders, maar het is zó leuk om te doen. Je zit één op één met een medewerker en je merkt gewoon dat mensen enthousiast worden. Ook hoor ik vaak: “Ik heb ooit bij een presentatie gezeten, maar ik snapte er niks van. Nu snap ik wat ik heb.” Dat is echt leuk om te horen.

We regelen het voor u

  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
Uw kantoor Aalsmeer
Zwarteweg 88
1431 VM Aalsmeer
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Alkmaar
Arcadialaan 28-C
1813 KN Alkmaar
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Apeldoorn
Boogschutterstraat 1
7324 AE Apeldoorn
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Breda
Ettensebaan 31
4813 AH Breda
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Capelle aan den IJssel
Rivium Quadrant 241
2909 LC Capelle aan den IJssel
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Den Bosch
Europalaan 28-C
5232 BC 's Hertogenbosch
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Eindhoven
Beemdstraat 16
5652 AB Eindhoven
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Enschede
Zuiderval 94-3
7543 EZ Enschede
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Groningen
Paterswoldseweg 810
9728 BM Groningen
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Heerhugowaard
J. Duikerweg 5
1703 DH Heerhugowaard
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Huis ter Heide (Zeist)
Amersfoortseweg 10-E
3712 BC Huis ter Heide
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Nederweert
Hulsenweg 19
6031 SP Nederweert
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Rijswijk
Veraartlaan 6
2288 GM Rijswijk
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Roermond
Buitenop 9
6041 LA Roermond
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
Uw kantoor Sneek
Oosterom 11
8602 DE Sneek
Schadeafdeling
Meer over dit kantoor Kies een ander kantoor
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
582 beoordelingen
  • Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
  • Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.
  • Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.