Een werknemersgesprek rondom pensioen – hoe ziet dat eruit?
Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Daarmee helpt u uw werknemers om een goede oudedagsvoorziening op te bouwen en zorgt u voor een inkomensvoorziening bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. De vraag is alleen: weten uw medewerkers dat ook? Weten zij wat ze kunnen verwachten van hun pensioen?
In de praktijk zien we dat veel medewerkers niet goed weten wat de pensioenregeling inhoudt en op hoeveel pensioen ze kunnen rekenen. Daarom biedt Zicht dienstverlening aan rondom pensioencommunicatie, onder andere in de vorm van werknemersgesprekken. Karin Kras, relatiebeheerder pensioen bij Zicht, vertelt er in dit interview meer over.
Bel me terug - zakelijk
"*" indicates required fields
We gaan zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Lees meer ›
Door Karin Kras-Streefkerk -
relatiebeheerder pensioen
Welke werknemers maken er gebruik van de werknemersgesprekken?
Dat is heel verschillend. Werknemers kunnen bij hun HR-afdeling aangeven dat ze behoefte hebben aan een gesprek. Die brengt de werknemer dan met mij in contact om een Teams-gesprek te plannen. Dat kunnen werknemers van elke afdeling en elke laag van de organisatie zijn. In het verleden waren het vaak werknemers die 55 werden en dan een gesprek aangeboden kregen, omdat ze een keuze moesten maken. Gelukkig verandert dat. Ik geloof heilig in gesprekken aanbieden aan werknemers van alle leeftijden. Iedereen kan een reden hebben om een gesprek te willen.
Met welke vraag komen de meeste werknemers bij jou?
De meeste mensen die ik spreek willen graag meer weten over hun pensioen, maar weten niet wat voor pensioenregeling er is. In sommige gevallen is er een concrete situatie. Denk bijvoorbeeld aan een scheiding.
Wat is jouw rol in die werknemersgesprekken?
Ik geef uitleg over de pensioenregeling en bekijk de keuzemogelijkheden die een werknemer heeft. Ik geef geen officieel advies en ga ook geen keuzes maken voor de werknemer, maar ik laat zien welke opties hij of zij allemaal heeft. Daar kan een werknemer dan verder mee.
Hoe verloopt zo’n werknemersgesprek?
Op maat gemaakt document
Het begint ermee dat ik de pensioenregeling uitleg. Dat doe ik aan de hand van een op maat gemaakt document, afgestemd op de situatie van de werknemer. De vragen komen dan eigenlijk vanzelf.
Pensioenportal
Als we door het document heen zijn laat ik de werknemer inloggen op de pensioenportal en klikken op de verschillende onderdelen. Daar geef ik dan uitleg over, bijvoorbeeld over beleggen. Welk risicoprofiel past bij de werknemer? Wat gebeurt er als je op de ene manier belegt, of juist op een andere manier? Samen gaan we een beetje uitproberen. Daar worden werknemers altijd enthousiast van. Want dat grote en ingewikkelde onderwerp ‘pensioen’ wordt klein en behapbaar.
Concrete vragen
Uiteraard is er in een gesprek ook ruimte voor concrete vragen. Ik kijk dan hoe een wens past in de situatie van de werknemer. Als een jong iemand bijvoorbeeld wil bijsparen, stel ik vragen over andere wensen die hij of zij heeft. Dan vraag ik: “Wat wil je verder de komende jaren? Wil je misschien een huis kopen? Dan is het goed om te kijken wat daar de lasten van zijn en of bijsparen dan nog reëel is.”
Wat zijn de voordelen van zo’n werknemersgesprek voor de werknemer?
Het grote voordeel is dat een gesprek één op één plaatsvindt, dus we kunnen het heel concreet maken. In vergelijking met een presentatie kan ik het gesprek veel beter afstemmen op het kennisniveau van de werknemer. Ook is het een veilige omgeving. Een werknemer geeft makkelijker aan dat hij of zij iets niet snapt of kan vragen stellen over de persoonlijke (financiële) situatie. We kijken meestal veel breder dan alleen de pensioenregeling van de werkgever. Denk aan de partner, het pensioen van de partner, samenwonen, scheiden, een huis kopen en ga zo maar door. Wat hebben die zaken voor impact, nu en later? Waar heb je recht op?
Wat zijn de voordelen van een werknemersgesprek voor de werkgever?
Gemiddeld genomen heeft 9 op de 10 medewerkers geen idee wat ze hebben aan pensioen. Als werknemersgesprekken plaatsvinden en mensen weten wat ze krijgen, is er veel meer waardering voor de pensioenregeling.
Wat maakt deze gesprekken zo leuk voor jou?
Elk gesprek is weer anders, maar het is zó leuk om te doen. Je zit één op één met een medewerker en je merkt gewoon dat mensen enthousiast worden. Ook hoor ik vaak: “Ik heb ooit bij een presentatie gezeten, maar ik snapte er niks van. Nu snap ik wat ik heb.” Dat is echt leuk om te horen.
We regelen het voor u
- Advies op maat
- Persoonlijk contact
- Samen met een adviseur
Selecteer uw kantoor
Voor directe contactgegevens.
Aalsmeer
- Zwarteweg 88
- 1431 VM Aalsmeer
- 0297-23 44 44
- Uw kantoor Aalsmeer
- 0297-23 44 44
Alkmaar
- Arcadialaan 28-C
- 1813 KN Alkmaar
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Alkmaar
- 072-576 57 65
Apeldoorn
- Boogschutterstraat 1
- 7324 AE Apeldoorn
- 055-368 34 00
- Uw kantoor Apeldoorn
- 055-368 34 00
Breda
- Ettensebaan 31
- 4813 AH Breda
- 076-530 55 55
- Uw kantoor Breda
- 076-530 55 55
Capelle aan den IJssel
- Rivium Quadrant 241
- 2909 LC Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
- Uw kantoor Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
Den Bosch
- Europalaan 28-C
- 5232 BC 's Hertogenbosch
- 073-548 14 70
- Uw kantoor Den Bosch
- 073-548 14 70
Eindhoven
- Beemdstraat 16
- 5652 AB Eindhoven
- 040-294 84 74
- Uw kantoor Eindhoven
- 040-294 84 74
Enschede
- Zuiderval 94-3
- 7543 EZ Enschede
- 053-432 48 00
- Uw kantoor Enschede
- 053-432 48 00
Groningen
- Paterswoldseweg 810
- 9728 BM Groningen
- 050-36 57 500
- Uw kantoor Groningen
- 050-36 57 500
Heerhugowaard
- J. Duikerweg 5
- 1703 DH Heerhugowaard
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Heerhugowaard
- 072-576 57 65
Nederweert
- Hulsenweg 19
- 6031 SP Nederweert
- 0495-58 48 47
- Uw kantoor Nederweert
- 0495-58 48 47
Rijswijk
- Veraartlaan 6
- 2288 GM Rijswijk
- 070-340 90 90
- Uw kantoor Rijswijk
- 070-340 90 90
Roermond
- Buitenop 9
- 6041 LA Roermond
- 0475-33 35 36
- Uw kantoor Roermond
- 0475-33 35 36
Sneek
- Oosterom 11
- 8602 DE Sneek
- 0515-23 89 77
- Uw kantoor Sneek
- 0515-23 89 77
Utrecht
- Daltonlaan 600
- 3584 BK Utrecht
- 030-691 68 44
- Uw kantoor Utrecht
- 030-691 68 44
-
Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
-
Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.
-
Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.