Cyberverzekering: de nieuwe WA-verzekering?

Cybercrime. Je hoort er tegenwoordig voortdurend over, maar veel ondernemingen zijn er nog niet of onvoldoende voor verzekerd. Pim van Berkel, algemeen directeur van Direct Maintenance, heeft er al vaker mee te maken gehad. Eerst in zijn vorige functie, toen criminelen zijn servers gebruikten om crypto’s te minen. Daarna bij zijn huidige werkgever, waarbij op slinkse wijze een forse factuur naar een vals rekeningnummer werd gesluisd.

Beide ‘hacks’ liepen gelukkig goed af, maar het had ook anders kunnen lopen …

Remco Louwrink – Zicht op Zaken

Zakelijk risicoadviseur Remco vertelt:

Op zich was mijn rol bij deze situaties niet zo heroïsch. Als je een melding van mogelijke cybercrime krijgt, is het vooral zaak om snel te handelen en de juiste dingen te doen. Ik ben zelf geen doorgewinterde cyberexpert, maar ik kan wel in hoog tempo de experts mobiliseren die de schade zoveel mogelijk kunnen beperken. Daarbij kijk ik niet eerst op mijn klokje of ik officieel wel aan het werk ben, want dan ben je al te laat. Bij het crypto-incident ging de telefoon op vrijdag tegen zes uur ’s middags. De meeste mensen zijn dan al weekend aan het vieren. Toch heb ik het gesprek aangenomen, omdat ik gewoon voelde dat er iets serieus mis was. Anders belt een klant jou niet op zo’n tijdstip! Uiteindelijk lagen een kwartier later alle stekkers er al uit om te kijken waar het lek zat. Dat heeft nog wel even geduurd, maar het gevaar was afgewend en dat stelde de klant meteen gerust. Terwijl het voor mij maar een kleine moeite was om het proces in gang te zetten.

Een groeiend kwaad

Dit soort gebeurtenissen kom ik wel steeds vaker tegen. Het is duidelijk dat cybercrime in opmars is en dat je je ogen er niet meer voor kunt sluiten. Want voor je het weet kun je ook je bedrijf sluiten! Dat besef was bij Pim van Berkel al eerder doorgedrongen. Ik ken hem al erg lang en dit soort issues is natuurlijk al vaker ter sprake gekomen. Het past ook binnen onze relatie om elkaar goed te blijven informeren en elkaar scherp te houden. Ik ben niet alleen bezig met het pasklaar maken van verzekeringen, maar help mijn klanten graag om commercieel succesvol te zijn. Dat heeft Pim zelfs een keer een nieuwe klant opgeleverd. Voor een Australische pitch was een verzekering nodig die in dat land bijna onmogelijk is en dat hebben we toch kunnen regelen. Pim blij, wij trots. Zo werken die dingen. We doen nu eenmaal zaken met mensen, niet met computers.

De nieuw basishygiëne in verzekeringen

Tien jaar geleden zijn we gestart met het actief geven van informatie over het risico van cyberaanvallen aan relaties. We werden de eerste vijf jaar bij wijze van spreken weggehoond, maar de laatste vijf jaar zie je dat het van een brengproduct naar een haalproduct is gegaan. Nu worden we gebeld omdat ze weten dat wij er verstand van hebben. Er was lange tijd een bepaalde schaamte die eromheen hangt. Je wilt er als ondernemer niet mee in de media komen. Je zag in die eerste jaren dus niet wat er al gebeurde. Ik denk dat het de nieuwe basishygiëne wordt. Nog vijf jaar en dan heeft een verzekering tegen cyber attacks dezelfde penetratie als de AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven). AVB is al 100% ‘no brainer’ voor elke ondernemer. Dat wordt een cyberverzekering ook.

Vooruitgang heeft zijn prijs

We zien wel dat verzekeraars voorzichtiger worden. De toetredingseis om het risico af te dekken wordt langzaamaan steeds hoger. Dat betekent dat je als ondernemer ook aan meer preventie-eisen moet voldoen voordat je een verzekering krijgt. Schades blijken inmiddels ook hoger en veelvuldiger dan verzekeraars dachten. Naarmate steeds duidelijker wordt hoe groot het risico is, worden de premies aangepast. Maar als mensen tegen me zeggen ‘duur’, dan zeg ik: wat is duur? Kijk naar de risico’s! Je moet jezelf eerder de vraag stellen: is zo’n verzekering nodig? Stel je komt morgen op kantoor en al je computers doen het niet. Hoe lastig is dat? Als het antwoord ‘best lastig’ is, dan weet je dat we een traject in moeten…

Whitepaper cybercrime

Is uw basishygiëne op orde? Download de whitepaper!

Deze functionaliteit werkt niet in Internet Explorer. Gebruik een andere internetbrowser.

Deze functionaliteit werkt niet op mobiel en tablet. Bekijk deze pagina op uw laptop of computer.

Er ging iets mis met het ophalen van dit formulier. Probeer de link in uw e-mail(nieuwsbrief) opnieuw.