Elke tegenslag is een nieuwe uitdaging
Als ondernemer droom je van successen, maar krijg je ook met tegenslagen te maken. Het zijn de schaduwkanten van het ondernemen, die er gewoon bij horen. De ene ondernemer kan daar uiteraard beter mee omgaan dan de andere. Hoe creatiever je erin staat, des te beter je eruit komt, vindt Marcel van Dijk, oprichter en eigenaar van Oogenlust.
Hij heeft de rafelrandjes van het ondernemen meer dan eens aan den lijve ondervonden en zich altijd optimaal aangepast aan de omstandigheden. Het is een prima overlevingstactiek gebleken. In de nieuwe videopodcast vertelt Marcel er meer over.
Een eerste schrikmoment
Na een lange periode van groei en succes gooide de bankencrisis in 2009/2010 plotseling bijna roet in het eten. Marcel: “Op één ochtend werd door verschillende financiële instellingen voor een half miljoen aan opdrachten geannuleerd. De crisis die toen ontstond konden we gelukkig opvangen doordat we een omvangrijke opdracht voor de Floriade binnenhaalden. Maar het zet je wel aan het denken. De gevolgen voor ons bedrijf hadden veel desastreuzer kunnen zijn en op zo’n moment merk je hoe snel de zaken kunnen verkeren.
Getroffen door corona
Jaren later werd het bedrijf opnieuw opgeschrikt door een bedreiging van buitenaf: corona. Begin 2020 kwam Marcel zelfs in het ziekenhuis terecht en zakelijk dreigde het ook mis te gaan, notabene in het jaar waarin Oogenlust 40 jaar bestond. “Ineens vielen alle opdrachten voor events weg en er werd voor het eerst verlies geleden. De omzet daalde met 70 procent en de winkel moest ook dicht. Maar er is niemand ontslagen, we hebben iedereen gewoon ander werk laten doen. Het was spannend, maar we hebben toen gezegd: als ons verlies niet groter wordt dan onze afschrijvingen dan redden we het wel. Zo hebben we het hoofd boven water gehouden.”
Aan het elastiek
In 2021 kwamen de events weer op gang en kwam er een megaorder van de GP in Zandvoort. Het ging gestaag bergop, totdat half november alles opnieuw als een kaartenhuis in elkaar stortte. Marcel: “Ik vroeg me toen wel af: waar haal je nog energie uit om mooie dingen te doen? Toch bleef ik steeds lichtpuntjes zien. Zo hadden we in november een klus waarvoor alleen al voor 35 mille aan bloemen was besteld. Op dat moment zegt de klant: het gaat niet door, dus geef maar aan wat je schade is. Is dat ondernemerschap of niet? Diezelfde week stond het geld op onze rekening, dus we waren uit de kosten. Toch had de adrenaline natuurlijk eerst tot aan het plafond gezeten …”