Unieke klant, uniek verzekerd
Marcel van Dijk begon veertig jaar geleden met een bloemenwinkel, maar bouwde die uit tot Oogenlust, een bedrijf dat jaarlijks vele evenementen en feesten in binnen- en buitenland vormgeeft en aankleedt met bloemen, planten, decoratie en kunst. Een creatieve ondernemer die hoge eisen stelt aan zichzelf, maar ook aan zijn verzekeringen.
Zakelijk risicoadviseur Jozette vertelt:
“Ik werk al veertien jaar voor Marcel en dat is een voorrecht. We weten precies wat we aan elkaar hebben en kunnen elkaar ook goed de waarheid zeggen als dat nodig is. Hij waardeert dat. Sterker nog: hij zegt niet verzekerd te zijn bij Zicht, maar bij mij. Dat is een enorm compliment. Marcel heeft geen gebruikelijke onderneming, dus is het ook van belang dat hij echt maatwerk krijgt als het gaat om verzekeringen. Als zakelijk risicoadviseur regel ik dat voor bedrijven als Oogenlust. Vanwege het veelvuldige contact en de complexiteit van sommige risico-oplossingen is het van belang dat je als ondernemer echt een vast aanspreekpunt hebt. Zeker als je, zoals Marcel, niet alleen je bedrijf hebt ondergebracht bij je risicoadviseur, maar ook je hele gezin.
Geen doorsnee risico’s
Oogenlust is een bedrijf dat alles net even anders doet en daardoor met andere risico’s te maken krijgt. Het is in feite een one-stop-shop voor evenementen, waar veertig mensen in vaste dienst zijn en zo’n 7 miljoen euro per jaar wordt omgezet. Veel wordt op maat gemaakt of speciaal bewerkt voor een specifiek feest. Zo worden er bepaalde decoraties soms wel zes of zelfs zestig keer gebruikt, terwijl andere maar één keer meegaan. Dat maakt de waardebepaling van materialen zo lastig. Het magazijn valt daardoor lastig tegen brand of andere schade te verzekeren, dus maak je een vaste prijsafspraak met verzekeraars.
Het zijn geen doorsnee risico’s, dus past daar ook geen oplossing van de plank. Dat vergt intensief overleg tussen de klant, de verzekeraar en wij als tussenpersoon. Als een evenement wordt aangekleed met kostbaar kristal, regelen wij de verzekering van dat specifieke transport. De coronacrisis was weer een uitzonderlijke situatie. Veel voertuigen van Oogenlust stonden stil. Wij hebben toen geregeld dat al die auto’s uit de verzekering werden gehaald. Dat bleek een gouden vondst en een enorme kostenbesparing.
Tijdens mijn gesprekken met Marcel kijken we natuurlijk ook naar de voorwaarden en clausules. Want het is van groot belang dat de opvolging van de clausules op de polissen nauwlettend worden opgevolgd en goed bekend zijn bij de ondernemer. Als je daar niet aan voldoet kan het namelijk zijn dat je bij schade voor een teleurstelling komt te staan.
Andere eigenaar
Vanaf dit jaar verandert ook het eigenaarschap van Oogenlust: Marcel heeft 60 procent van zijn bedrijf verkocht aan zijn zoon Wim. De komende jaren zal Wim nog een deel overnemen. Vader Marcel houdt zelf 10 procent van wat hij heeft opgebouwd met zijn vrouw Monique. Deze verandering heeft natuurlijk veel impact op het bedrijf én de privésituatie van alle gezinsleden. Dat vraagt ook van mij veel creativiteit. Vertrouwen van de klant is daarbij essentieel, want je bent overal deelgenoot van. Maar dat vertrouwen krijg ik ook, want Marcel is heel loyaal. Vanwege ons hoge serviceniveau, maar ook omdat hij weet dat ik altijd duidelijk en eerlijk ben. Net zoals hij zelf onderneemt.”