“Always expect the unexpected.”

Als managing director van een van de meest aansprekende hotels van Nederland weet Stephan Stokkermans (54) van aanpakken. Het 135 jaar oude Grand Hotel Huis ter Duin – eigendom van zijn schoonfamilie – is een echt familiebedrijf en dat merk je aan de meer dan gemiddelde energie die erin gaat.

Stephan: “Bij een familiebedrijf heb je als ondernemer vaak een langere horizon dan bij andere bedrijven. Ik wil vooral mensen inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Dat doe ik hier samen met mijn vrouw, drie schoonzussen en een dochter. Teamverband speelt daarbij een grote rol. Ik denk dat dat de drie kernwoorden van mij als ondernemer zijn: inspireren, teamverband en familie.”

Gastvrijheid is topsport

Gastvrijheid staat altijd centraal in de hotellerie. “Maar het is geen eenzijdig gebeuren,” vindt Stephan. “Het is wat je als hotel creëert én wat je als gast ervaart. Het plezier en de glimlach ontstaan in interactie met elkaar; met de gasten maar ook tussen de medewerkers onderling. Voorwaarde voor een top hotelervaring is een zeker cachet van beide kanten, wat we ervaren als ‘ladies and gentlemen serving ladies and gentlemen’. Daar werken we hard aan met zijn allen. Ik vergelijk het runnen van een groot hotel als het onze vaak met topsport. Waarbij je onze speelstijl aanvallend, attractief en proactief zou kunnen noemen. Het doet een beetje denken aan Ajax, waaraan we al ruim een halve eeuw verbonden zijn. Ik wil altijd winnen, kampioen worden. Er is wel verschil in de manier waarop ik dat deed toen ik nog niet in de familie zat en nu. Omdat je als familie de meeste dingen net even anders aanvliegt heb je minder snel een conflict met elkaar. Als je zoveel tijd aan je levenswerk besteedt, is het ook heerlijk als je dierbaren er deelgenoot van kunnen zijn.”

Het hotel van de toekomst

Vanuit haar rijke verleden is Huis ter Duin uiteraard ook bezig met de toekomst. “Hoe ga je hospitality op termijn invullen,” vraagt Stephan zich hardop af, “want die is echt aan het veranderen. Hotels van de toekomst zullen breder zijn en vooral drijven op technologie en high end luxury waarin de menselijke maat wordt verwerkt. Al heeft echte hospitality de wedstrijd al verloren als je het facilitair bekijkt. Zo’n 40 jaar geleden waren de mooiste kamers de badkamers in het hotel. Die welvaart en luxe is inmiddels zo gewoon geworden in de hele maatschappij, daar kun je niet meer tegenop investeren. Dus moet je het in andere dingen zoeken. Je kunt misschien nog inspireren met design, maar in de kern loop je voortdurend achter de ontwikkelingen aan, vooral in de grotere hotels.

Daarom zijn de boutique hotels en airbnb plekken ook zo populair. Daar zie je het menselijke gevoel terugkeren. Ik vind dat dit in een groot hotel als Huis ter Duin ook moet gebeuren. Daarin zit voor mij de toekomst. Ik noem ons hotel wel eens het stadion. We hebben een mooi stadion en dat moet ook zo blijven, maar je gaat het winnen als de toeschouwers – mijn gasten – in het stadion kijken wat je te bieden hebt aan beleving en wat ze daarbij zelf ervaren. Dat geldt overigens niet alleen voor Huis ter Duin, maar ook voor het trendy zusje Breakers Beach House direct achter het duin.”