Never change a winning team

Kleine oorzaken kunnen soms grote gevolgen hebben, zeker in de hotelbranche. Het is dus zaak om de verzekeringsportefeuille goed op orde te hebben. Stephan Stokkermans, managing director van Grand Hotel Huis ter Duin, is daar heel stellig in. “Bij ons is de verzekeringsportefeuille in het beheer van onze facilitymanager. We werken al zo’n 11 jaar samen met Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs, want daar zitten mensen die er echt verstand van hebben. Ik zit regelmatig bij de gesprekken en ik vind het mooi om te zien hoe ze zich met ons hebben mee ontwikkeld.

Ook bij Zicht merk je namelijk meer aandacht voor de human touch, de relatie. Net als bij ons dus. Ze zorgen ervoor dat ze perfect begrijpen wat wij willen en dat het niet alleen maar om de inhoud gaat.”

Verzekerd tegen storm en overstroming

Bij een strandhotel denk je al gauw aan de mogelijkheid van stormschade of wateroverlast. Is dat wel adequaat verzekerd? “Voor het hotel is dat naar onze mening niet nodig,” zegt Stephan. “Dat staat hoog op het duin. Bij storm hebben wij daar nog steeds droge voeten, terwijl het tot Utrecht blank staat. Maar voor Breakers Beach House, ons exclusieve strandhuis, ligt dat anders. Dat staat permanent buitendijks, vlakbij zee. Er zijn maar weinigen die zoiets willen verzekeren en dan wil je ook nog dat het voor jou goed geregeld is. Ga maar na, vroeger was het risico dat de boel echt zou overstromen vanuit zee één keer in de 100 jaar. Dat werd eens per 50 jaar en nu kan het al eens per 25 jaar gebeuren dat je door storm en overstroming serieuze schade oploopt. Daar is dankzij Zicht een bijzondere polis voor afgesloten en dat geeft veel zekerheid.”

Obama op bezoek

In 2014 kwam Barack Obama, toen nog president, op bezoek in Huis ter Duin. “Toen hebben we met Zicht wel even naar onze aansprakelijkheidsverzekering gekeken en deze ook serieus verhoogd. Zo’n prominente gast met alle aandacht … dan komt er opeens een heel scala aan risico’s voorbij. Als er met zo’n gast iets gebeurt in je hotel moet je ervoor zorgen dat je daar goed uit komt. Verder hebben we gekeken hoe we konden anticiperen. Zo konden we cyber attacks elimineren door stand alone te gaan: tot de liften aan toe was alles losgekoppeld van netwerken. De grootste zorg van de veiligheidsdienst was overigens niet dat een dwaas iets zou doen, maar dat iemand een chaos zou creëren die zou leiden tot iets dat je niet wilt. Een gestrande lift bijvoorbeeld …

Uiteindelijk praten we met Zicht regelmatig over algemene en actuele risico’s. Wat is wel te verzekeren en wat niet en waar doe je dan het beste aan? Je maakt samen een scan van wat reëel is en wat niet. Dat baseer je op jaren ervaring en wat je weet over je gasten. En verder, je hebt 254 kamers en daar gebeurt wel eens wat. Maar het valt wel mee hoe vaak. Het grappige is dat uitgerekend je suites, je duurste kamers, de meeste schade opleveren. Dan gaan mensen blijkbaar ook anders met je spullen om onder het motto ‘ik heb het geld ervoor’. Dat kan zelfs Zicht niet voor ons voorkomen …”

Whitepaper aansprakelijkheid

Ook inzicht krijgen in uw aansprakelijkheidsrisico’s? Download de whitepaper!

Deze functionaliteit werkt niet in Internet Explorer. Gebruik een andere internetbrowser.

Deze functionaliteit werkt niet op mobiel en tablet. Bekijk deze pagina op uw laptop of computer.

Er ging iets mis met het ophalen van dit formulier. Probeer de link in uw e-mail(nieuwsbrief) opnieuw.