De uitdaging van onalledaagse situaties

De beroemdste man ter wereld die jouw hotel bezoekt. En een beachhouse, dat om de haverklap storm trotseert. In de hotellerie kom je net zo vaak voorspelbare als onalledaagse situaties tegen die een (extra) risico kunnen opleveren. Ga dat maar eens verzekeren! Stephan Stokkermans, managing director van Grand Hotel Huis ter Duin, kan hierover meepraten.

Samen met zijn Zicht-adviseur Stephan van Kuik heeft hij al meerdere keren ervaren hoe complex het kan zijn om risico en dekking op elkaar aan te laten sluiten. Des te mooier als het uiteindelijk tóch lukt …

Stephan Zicht – Zicht op Zaken

Zakelijk risicoadviseur Stephan vertelt:

Ik was aanvankelijk best verrast toen ik hoorde dat de president van de Verenigde Staten te gast zou zijn in Huis ter Duin. Het hotel heeft natuurlijk een lange historie met beroemde gasten, maar dit was toch van een andere orde. Dat merkte ik al snel, want de hele entourage straalde beveiliging uit en van het hotel werd ook verwacht dat er een heel pakket maatregelen zou worden genomen om alles onder controle te houden en risico’s uit te sluiten. Een enorme verantwoordelijkheid voor het hotel, maar ook voor mij als risicoadviseur. Daar zijn we samen eens goed voor gaan zitten, want je loopt dan tegen allerlei dingen aan. Waar ben je aansprakelijk voor als er iets met deze gast in jouw hotel gebeurt? En welke eventuele gevaren loopt je personeel tijdens het bezoek van zo’n bekend persoon? Om daar goed uit te komen, is een heel gericht advies in risicomanagement én een aansprakelijkheidsverzekering op maat nodig.

Wel of niet verzekerbaar?

Sommige risico’s lijken niet eenvoudig te verzekeren, maar met creatief denken lukt het vaak alsnog. Bij het voorbereiden van een polis is het de kunst om redelijk specifieke dingen in de omschrijving te krijgen, zonder over de lijntjes te kleuren. Natuurlijk probeer ik daarbij zo compleet mogelijk te zijn, maar hierin speelt de klant zelf ook een belangrijke rol. Ik kan nog zo dringend adviseren, het is de klant die uiteindelijk beslist. Omdat je zo intensief met je klanten samenwerkt, gaat dat bijna altijd goed. Toch heb ik ook wel eens een teleurgestelde klant gehad die in een bepaalde situatie geen uitkering kreeg. Vervolgens bleek dat de claim in dat specifieke geval niet voor vergoeding in aanmerking kwam omdat de klant het nooit in de polis had willen hebben. Op zo’n moment zou je de tijd terug willen draaien, maar ja.

Vaak niet de makkelijkste weg

Dat maatwerk, het vinden van oplossingen voor lastige situaties, is voor mij altijd de grootste uitdaging. Want laat één ding duidelijk zijn: niet alles is zomaar te verzekeren. Ik zeg wel eens dat de polis niet belangrijk is, maar vooral wat de klant wel of niet heeft geregeld om de risico’s zoveel mogelijk te beperken. Zoiets speelde ook bij Breakers Beach House, het luxe strandpaviljoen van Huis ter Duin. Dat staat buitendijks, dus volop blootgesteld aan de elementen. De kans op stormschade en overstroming is daar zo groot, dat je er echt door een aparte verzekeringsbril naar moet kijken.

Omdat ik de managing director, toevallig mijn naamgenoot, al zo lang ken, wéét ik wat hij allemaal doet om de risico’s in te dammen. Op basis van die risico-informatie kreeg ik een andere kijk op de daadwerkelijke risico’s, die beter waren in te schatten. Zo lukte het ons om dit exclusieve pand alsnog te laten verzekeren, mét een mooie dekking.

Persoonlijke relatie

Wat mij bij Zicht enorm aantrekt is de persoonlijke relatie met de klant. Waar je als klant elders vaak binnenkomt bij een callcenter, krijg je hier meteen je contactpersoon zelf aan de lijn. Ik ben dan ook ingewerkt op alles wat met risico’s en verzekeringen te maken heeft. Correctie: bijna alles. Bij bepaalde klanten zit ook inkomen/pensioen in het pakket, en daar is specifieke expertise voor nodig. Daar sluiten we dan een specialist op aan, die ook weer rechtstreeks met de klant communiceert.

Korte lijnen, dat werkt gewoon het beste, is mijn ervaring. En dat lukt prima binnen de platte organisatie van Zicht. Ik word bovendien goed gefaciliteerd, de ICT-structuur is op orde en ik heb veel bewegingsvrijheid. Daar maak ik dankbaar gebruik van, tot voordeel van mijn klanten. Het maakt het voor mij ook eenvoudiger om altijd voor mijn klanten klaar te staan. Ik heb het gevoel dat Stephan Stokkermans dat ook zo ervaart, want we gaan alweer sinds 2013 met elkaar in zee …

 

Stephan van Kuik (46) is al sinds 2011 verbonden aan Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs. Als senior zakelijk risico adviseur is hij verantwoordelijk voor een gevarieerd klantenpakket, uiteenlopend van het MKB tot het grootbedrijf en multinationals. Hij wordt ondersteund door een hecht team van 3 medewerkers, die goed op elkaar zijn ingespeeld.

Whitepaper aansprakelijkheid

Is uw aansprakelijkheid op orde? Download de whitepaper!

Deze functionaliteit werkt niet in Internet Explorer. Gebruik een andere internetbrowser.

Deze functionaliteit werkt niet op mobiel en tablet. Bekijk deze pagina op uw laptop of computer.

Er ging iets mis met het ophalen van dit formulier. Probeer de link in uw e-mail(nieuwsbrief) opnieuw.