Mijn vlucht wordt geannuleerd

Er is veel te doen geweest over de chaos op Schiphol. Maar ook op andere vliegvelden loopt het niet lekker. Voor veel vakantiegangers een stressvolle situatie: wordt mijn vlucht geannuleerd of niet? Hoelang van tevoren moet ik op het vliegveld zijn? Vertrekt mijn vlucht überhaupt wel? We hebben voor u een aantal zaken over de financiële consequenties op een rijtje gezet. En hoe zit het met de verzekering?

Zoë helpt u graag verder

Annuleer nooit zelf een vlucht

We beginnen met het belangrijkste advies: annuleer nooit zelf een vlucht! Daarmee vervallen namelijk al uw rechten op een (mogelijke) schadevergoeding. Vraag daarnaast altijd om een schriftelijke bevestiging van de annulering. Dat mag ook een e-mail zijn.

De luchtvaartmaatschappij annuleert mijn vlucht. Wat nu?

Als uw vlucht wordt geannuleerd, heeft u recht op een alternatieve vlucht of een vergoeding van de ticketprijs door de luchtvaartmaatschappij. Bij een alternatieve vlucht moet de luchtvaarmaatschappij het omboeken verzorgen. Gebeurt dit niet? Neem dan contact op met de klantenservice van de maatschappij. Zij kunnen u het advies geven om zelf een alternatieve vlucht te boeken, eventueel bij een andere maatschappij. De kosten declareert u bij de luchtvaarmaatschappij van uw oorspronkelijke vlucht. Er zijn gevallen waarin uw luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk is, zoals overmacht. Denk aan annuleren vanwege extreem weer of een staking van de luchtverkeersleiders.

U heeft recht op een redelijk alternatief

Als u een alternatieve vlucht krijgt aangeboden, moet dit wel een redelijk alternatief zijn. Zou u bijvoorbeeld van Schiphol vertrekken en wordt dat Brussel? Dan zal dat als een redelijk alternatief worden gezien. Is het vertrek een dag later, dan zal dit voor een vakantie van een week ook nog als redelijk worden gezien. Gaat het om een weekendtrip, dan is een dag later vertrekken natuurlijk geen goed alternatief meer.

U hoeft geen voucher te accepteren

Tijdens de coronacrisis verstrekten veel maatschappijen vouchers in het geval van geannuleerde vluchten. U hoeft deze niet te accepteren, u heeft recht op een geldelijke vergoeding.

Mjin vlucht wordt geannuleerd – Reisverzekering – Particulier

U heeft mogelijk recht op extra schadevergoeding

Als u door het omboeken van uw vlucht meer dan 3 uur later aankomt op uw vakantiebestemming, heeft u mogelijk recht op een (extra) schadevergoeding. Lees hier meer over op de website van de overheid. Bij een vertraging of omboeking heeft u bovendien recht op vergoedingen van eten/drinken en eventueel een hotelovernachting. Bewaar van alle extra kosten die u maakt daarom altijd de bonnetjes!

Pakketreis

Heeft u een zogenaamde pakketreis geboekt? Dan kunt u in geval van annulering terecht bij uw reisorganisatie. Zij moeten u of de gehele reissom terugbetalen, of een alternatieve reis aanbieden. Dit alternatief hoeft u niet altijd te accepteren. Zou u naar Spanje gaan en krijgt u als alternatief een reis naar Turkije aangeboden? Dan mag u deze weigeren. Ook hier moet het een redelijk alternatief zijn.

Losse tickets (samengestelde reis)

Heeft u losse vliegtickets geboekt en daarnaast zelf een auto gehuurd en een hotel geboekt? Dan krijgt u in geval van annulering waarschijnlijk alleen het ticket vergoed (of een alternatieve vlucht aangeboden), tenzij u een samengestelde reis heeft meeverzekerd op uw reisverzekering. Bij sommige verzekeringsmaatschappijen is dit standaard. Controleer hiervoor uw voorwaarden of bel uw adviseur. Krijgt u de kosten niet terug via de verzekering? Dan moet u zelf in overleg met de andere organisaties waar u geboekt heeft. Dit kan een lastig traject zijn.

Tip:

De Consumentenbond is aan het bekijken of zij een massaclaim kunnen indienen bij Schiphol. De Consumentenbond vindt dat Schiphol de financiële gevolgschade van het annuleren van een los ticket ook moet vergoeden. Deze financiële gevolgschade is bijvoorbeeld een geboekte en betaalde accommodatie waar u nu geen gebruik van kunt maken. Geldt dit ook voor u? Meld uw schade bij de Consumentenbond.

Man mist zijn vlucht – reisverzekering – Particulier

Wat als u uw vlucht mist?

Tijdens de meivakantie zagen we dat veel reizigers hun vlucht misten omdat de beveiligingscontroles te lang duurden. Het advies is sindsdien dan ook om ruim van tevoren aanwezig te zijn. Mist u toch nog uw vlucht? Dan kunt u Schiphol hiervoor aansprakelijk stellen. Uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij kunt u niet aansprakelijk stellen, zij kunnen hier immers niets aan doen.

Dit is natuurlijk anders als uw vlucht geannuleerd wordt of als u uw vlucht mist, omdat het personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt. In dat geval moet u bij de luchtvaartmaatschappij aankloppen.

Tot slot geven we u nog een paar praktische tips

  • Naast ontregelingen op de luchthavens speelt ook corona nog een rol. In deze onzekere tijden is het advies van de Consumentenbond dan ook om een pakketreis te boeken. Als uw reis niet kan doorgaan, bijvoorbeeld omdat de vlucht is geannuleerd of het reisadvies is negatief, dan moet de reisorganisatie u verder helpen. En u heeft maar één partij waar u mee te maken heeft.
  • Als u recht heeft op een schadevergoeding kunt u uw rechtsbijstandverzekering inschakelen om de vergoeding daadwerkelijk te krijgen. Heeft u nog geen rechtsbijstandsverzekering en wilt u deze afsluiten? Dan is het goed om te weten dat u deze verzekering niet kunt afsluiten en meteen kunt inzetten voor iets dat al speelt. In dit voorbeeld een geannuleerde vlucht. Uw adviseur vertelt u hier graag meer over.
  • Heeft u uw vliegticket betaald met een creditcard en komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Neem dan contact op met de creditcardmaatschappij. Zij kunnen de betaling mogelijk terugdraaien.

We regelen het voor u

  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
580 beoordelingen
  • Een doorlopende reisverzekering is al snel voordeliger dan ‘losse’ reisverzekeringen. Bovendien bent u zo ook verzekerd als u tussendoor eens een weekendje weg gaat of een dagje in België of Duitsland gaat winkelen. De doorlopende reisverzekering dekt onder andere de schade van reisongevallen, verlies en diefstal van bagage en vervangend vervoer bij autopech. U kunt ook een doorlopende annuleringsverzekering als extra dekking afsluiten.
  • Heeft er zich een natuurramp voorgedaan op uw vakantiebestemming? Neem dan eerst contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken op telefoonnummer +31 247 247 247 of via de BZ Reis-app. Ga ook na of uw reisorganisatie is aangesloten bij het calamiteitenfonds, vaak kunt u voor reisaanpassingen via dit fonds een vergoeding krijgen. Wilt of kunt u niet meer op vakantie door een natuurramp zoals een aardbeving? De standaard annuleringsverzekering biedt dan helaas geen dekking. Als u een all-risk dekking heeft dan bent u wél verzekerd en krijgt u een vergoeding tot 75% van de annuleringskosten. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.
  • Is er op het polisblad 'Europa dekking' aangegeven? Dan is het dekkingsgebied Europa inclusief Madeira, de Canarische Eilanden, de Azoren en de niet-Europese landen aan de Middellandse zee. In andere gevallen bent u verzekerd in landen over de hele wereld.
  • Ja, bij sommige maatschappijen zijn deze dekkingen standaard meeverzekerd. Bij andere kunt u ze apart bijsluiten.
  • De vervoerder zal in dit geval altijd zelf een oplossing moeten bieden voor de gemaakte ticketkosten. Gebeurt dit niet en heeft u een standaard kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering? Dan valt staking van een vervoersmaatschappij helaas niet onder de dekking. Heeft u all-risk dekking? Dan krijgt u wel een vergoeding. Dit is tot 75% van de annuleringskosten van uw ticket. Of annuleringskosten van andere onderdelen van de reis, zoals uw hotel of huurauto, ook vergoed worden hangt ervan af of u samengestelde reisdekking heeft en wanneer u uw reis geboekt heeft. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.