Pensioenregeling up-to-date

Zorg voor medewerkers - hoe houdt u uw pensioenregeling up-to-date?

Als werkgever heeft u te maken met veel wijzigingen op het gebied van uw pensioenregeling. Heeft u alles nog in het vizier? Het is goed om jaarlijks even stil te staan bij de pensioenregeling voor uw werknemers. Dan weet u zeker dat u voldoet aan de laatste wet- en regelgeving. En dat de pensioenregeling nog past bij uw wensen, budget en bedrijfssituatie.
Bel ons
Wij regelen het voor u

Belangrijke controlepunten om jaarlijks bij stil te staan:

  • Bent u misschien verplicht om aan te sluiten bij een Bedrijfstakpensioenfonds (BPF)?
  • Valt u onder een CAO-regeling? Dit kan namelijk veranderd zijn, omdat u bijvoorbeeld andere of nieuwe bedrijfsactiviteiten uit bent gaan voeren. Dit kan dan ook gevolgen hebben voor uw pensioenregeling.
  • Wordt uw pensioenregeling wel juist uitgevoerd?
  • Zijn alle werknemers die bij u in dienst zijn ook in de pensioenregeling aangemeld?
  • En zijn alle mutaties, zoals salaris, huwelijksgegevens juist verwerkt door de pensioenuitvoerder?
Up-to-date - Zicht adviseurs
Als de regeling niet juist wordt uitgevoerd kan dat financiële risico’s met zich meebrengen. In het uiterste geval betekent dit voor werkgever en werknemer dat betaalde pensioenpremies niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Ook kunnen de opgebouwde pensioenaanspraken direct fiscaal belast worden tegen het progressieve tarief (maximaal: 52% + 20% revisierente).

Heeft u uw werknemers al geïnformeerd over de wijzigingen op het gebied van pensioen?

Zo ja, op welke manier? Voor sommige pensioenwijzigingen heeft u toestemming nodig van uw werknemers om de regeling aan te passen. Het is belangrijk dat u zich op tijd voorbereidt.


Beheert Zicht uw pensioenregeling?

Dan controleren we ieder jaar samen met u uw pensioenregeling op deze controlepunten. Het jaarlijks contactmoment vindt plaats in het voorjaar. Wij benaderen u dan voor een telefonische afspraak. Heeft u hier nu al vragen over? Neem dan contact met ons op

Wij regelen het voor u

  • U hoeft het niet alleen te doen
  • Direct contact met een adviseur
  • Altijd advies op maat
Veelgestelde vragen

  • Is pensioencommunicatie aan werknemers verplicht?
    Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.
  • Moeten alle werknemers zijn aangemeld in de pensioenregeling? 
    Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
  • Wat is een cao- of BPF-check?
    Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.