Secundaire arbeidsvoorwaarde pensioen

De arbeidsmarkt is op dit moment erg krap, werkzoekenden hebben het voor het kiezen. Een leuke baan, een goed salaris. Maar de secundaire arbeidsvoorwaarden tellen ook steeds meer mee. Wist u dat de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde voor werknemers het pensioen is? Dat is mooi, want een pensioenvoorziening heeft u als werkgever zelf in de hand. En helpt u om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe werknemers maar zeker ook voor het behouden van bestaande werknemers.

Zoë helpt u graag verder

De vijf belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden voor werknemers

Een sportschoolabonnement, fietsplan of zelfs ongelimiteerde vakantiedagen. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Een goed salaris alleen is niet genoeg, goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minstens zo belangrijk. Net als het promoten ervan. Bedrijven besteden er meer aandacht aan en worden steeds creatiever.

Werknemers geven aan dat dit de vijf belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden zijn:

  1. Pensioenregeling 93%
  2. Reiskostenvergoeding 85%
  3. Scholing- en studiefaciliteiten 83%
  4. Dertiende maand 79%
  5. Doorgroeimogelijkheden 78%

Man en vrouw schudden hand – Ziekengeldverzekering – Zakelijk

Maar hoe zit dat nou met het aantrekken van personeel?

Een werkzoekende is in deze markt op zoek naar het gouden ei, simpelweg omdat die er op dit moment zijn. Zonde als uw vacature dan in de selectie al afvalt. Werkgevers worden steeds opener. In vacatureteksten en op werkenbij-sites wordt steeds meer gesproken over het pensioen. Misschien stond u er nog niet zo bij stil: veel werknemers zien het als salaris, maar dan uitgesteld. En een geruststellende gedachte. Want als de werknemer overlijdt, blijven de partner en eventuele kinderen verzorgd achter.

Een concurrerende pensioenregeling

Weet u hoe andere bedrijven in uw sector omgaan met pensioen? En dus of uw pensioenregeling concurrerend is of misschien wel aangepast moet worden? Met een benchmarkonderzoek krijgt u dit inzicht. Het kan u richting geven voor de juiste maatregelen. De pensioenadviseur van Zicht kan u daarbij helpen.

Communiceren is essentieel

Een pensioenregeling voor uw werknemers kan u veel tijd, energie en geld kosten. En misschien krijgt u hierover vragen van werknemers. Volgens de Wet Pensioencommunicatie wordt van u verwacht dat u werknemers actief informeert over de veranderingen op pensioengebied. In de pensioenregeling, maar juist ook bij life-events. Hoe kijkt u naar pensioencommunicatie? Een verplichting of een manier om te laten zien dat u interessant als werkgever bent?

Speelt u al in op belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden als pensioen? Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor een collectief pensioenplan voor uw medewerkers? Neem contact met onze pensioenspecialisten op.

*Bron: onderzoek door PanelWizard in opdracht van Indeed

We regelen het voor u

  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,7
637 beoordelingen
  • Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
  • Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.
  • Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.