De regeling Vervroegd Uittreden is versoepeld
In het pensioenakkoord staan tijdelijke maatregelen die u als werkgever de mogelijkheid geven een vroegpensioenregeling aan te bieden aan werknemers die bijna AOW-gerechtigd zijn. Zodat ze eerder kunnen stoppen met werken.
Wat is de Regeling Vervroegd Uittreden?
Sinds 1 januari 2006 is er geen fiscaal voordeel meer voor VUT en andere vroegpensioenregelingen. Wilt u een werknemer financieel helpen om eerder te stoppen met werken? Dat kan via de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Via een uitkering kan de periode tot aan pensioen worden overbrugd. Het is eigenlijk een verkapte vroegpensioenregeling. Maakt u hiervan gebruik? Dan legt de belastingdienst u een sanctie op in de vorm van een eindheffing van 52%.
Versoepeling van de regeling
Het pensioenakkoord brengt een versoepeling van de RVU. Vanaf 1 januari 2021 tot en met 2025 betaalt u geen belasting over een RVU tot een bedrag dat netto overeenkomt met de AOW voor alleenstaanden. Dit is een (bruto) bedrag van € 2.182,- (bedrag 2024) per werknemer per maand.
En er is nog een uitloopperiode. In 2025 kunt u als werkgever nog een regeling toekennen aan een medewerker die in dat jaar maximaal 3 jaar jonger is dan zijn AOW-leeftijd. De belastingheffing van 52% geldt dan ook niet in de jaren 2026, 2027 en 2028 (uitloopperiode).
Er zijn wel voorwaarden verbonden aan de versoepeling van de RVU.
- Zo mag het vervroegde uittreden maximaal drie jaar voor de AOW-leeftijd ingaan.
- Het totale bedrag mag in een keer of in termijnen worden uitgekeerd.
- En zowel u als uw werknemer moeten het eens zijn met het vertrek en met de vergoeding.
Is de uitkering niet voldoende voor uw werknemer?
Is de hoogte van de RVU voor uw werknemer niet voldoende om eerder te stoppen met werken? Dan zijn er een aantal mogelijkheden.
- Als werkgever mag u ook een hoger bedrag afspreken. Het deel dat boven de vrijstelling van € 1.874,- uitkomt, wordt dan belast met de eindheffing.
- De werknemer kan eigen financiële middelen inzetten, zoals spaargeld.
- Het is mogelijk (een deel van) het ouderdomspensioen eerder in te laten gaan. Of de pensioenuitkeringen te laten variëren (eerst hoge uitkeringen en daarna lagere uitkeringen).
- Daarnaast worden de wettelijke mogelijkheden om verlof te sparen uitgebreid van 50 weken naar 100 weken.
In het pensioenakkoord is ook opgenomen dat een deelnemer op de pensioendatum maximaal 10% van het pensioenkapitaal ineens mag opnemen, zonder verplicht bestedingsdoel. De datum van inwerkingtreding van deze keuzemogelijkheid is 1 januari 2024.
Vragen?
Misschien zijn er binnen uw organisatie werknemers voor wie dit speelt? Bent u nieuwsgierig naar wat wij voor u kunnen betekenen? Of heeft u andere vragen? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag.
Wij regelen het voor u
- U hoeft het niet alleen te doen
- Direct contact met een adviseur
- Altijd advies op maat
Selecteer uw kantoor
Voor directe contactgegevens.
Aalsmeer
- Zwarteweg 88
- 1431 VM Aalsmeer
- 0297-23 44 44
- Uw kantoor Aalsmeer
- 0297-23 44 44
Alkmaar
- Arcadialaan 28-C
- 1813 KN Alkmaar
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Alkmaar
- 072-576 57 65
Apeldoorn
- Boogschutterstraat 1
- 7324 AE Apeldoorn
- 055-368 34 00
- Uw kantoor Apeldoorn
- 055-368 34 00
Breda
- Ettensebaan 31
- 4813 AH Breda
- 076-530 55 55
- Uw kantoor Breda
- 076-530 55 55
Capelle aan den IJssel
- Rivium Quadrant 241
- 2909 LC Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
- Uw kantoor Capelle aan den IJssel
- 010-272 43 00
Den Bosch
- Europalaan 28-C
- 5232 BC 's Hertogenbosch
- 073-548 14 70
- Uw kantoor Den Bosch
- 073-548 14 70
Eindhoven
- Beemdstraat 16
- 5652 AB Eindhoven
- 040-294 84 74
- Uw kantoor Eindhoven
- 040-294 84 74
Enschede
- Zuiderval 94-3
- 7543 EZ Enschede
- 053-432 48 00
- Uw kantoor Enschede
- 053-432 48 00
Groningen
- Paterswoldseweg 810
- 9728 BM Groningen
- 050-36 57 500
- Uw kantoor Groningen
- 050-36 57 500
Heerhugowaard
- J. Duikerweg 5
- 1703 DH Heerhugowaard
- 072-576 57 65
- Uw kantoor Heerhugowaard
- 072-576 57 65
Nederweert
- Hulsenweg 19
- 6031 SP Nederweert
- 0495-58 48 47
- Uw kantoor Nederweert
- 0495-58 48 47
Rijswijk
- Veraartlaan 6
- 2288 GM Rijswijk
- 070-340 90 90
- Uw kantoor Rijswijk
- 070-340 90 90
Roermond
- Buitenop 9
- 6041 LA Roermond
- 0475-33 35 36
- Uw kantoor Roermond
- 0475-33 35 36
Sneek
- Oosterom 11
- 8602 DE Sneek
- 0515-23 89 77
- Uw kantoor Sneek
- 0515-23 89 77
Utrecht
- Daltonlaan 600
- 3584 BK Utrecht
- 030-691 68 44
- Uw kantoor Utrecht
- 030-691 68 44
-
Ja, maar in de praktijk gebeurt het nog wel eens dat bedrijven hun werknemers niet allemaal hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden van het bedrijf zijn veranderd of omdat de bepalingen van een pensioenfonds zijn gewijzigd. Maar ook onbekendheid kan een reden zijn.
-
Heeft u uitbreidingsplannen of gaat u nieuwe diensten aanbieden? Dit zijn soms kleine wijzigingen met een groot gevolg. Misschien valt u als bedrijf na de wijziging wel onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit brengt verplichtingen en gevolgen met zich mee voor uw pensioenregeling. Ook in een cao kunnen bepalingen staan die van invloed zijn op de pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Of een BPF op u van toepassing is (de werkingssfeer van een BPF), is vastgelegd in de statuten. Daarin is opgenomen voor welke bedrijfsactiviteiten een werkgever verplicht onder de werkingssfeer van het BPF valt.
-
Ja, als werkgever wordt van u verwacht dat u uw werknemers goed informeert. Dit staat in de Pensioenwet. Deze verplichtstelling tot communiceren richting de werknemers wordt momenteel binnen de overheid nog zwaarder gemaakt.