U botst in Nederland op een auto met buitenlands kenteken. Wat moet u doen?
In Nederland rijden veel auto’s met een buitenlands kenteken. Wat moet u doen als u een ongeluk krijgt met zo’n auto? Bijvoorbeeld met een geregistreerde auto uit Duitsland of Polen? Wat u moet doen hangt af van uw verzekering. Heeft u een volledige cascoverzekering, een beperkte cascoverzekering, of alleen een WA-verzekering? En heeft u ook een rechtsbijstandsverzekering? Wij vertellen u hier meer over.
Bel me terug - particulier
"*" indicates required fields
We gaan zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Lees meer ›
Schade door een buitenlandse auto
Heeft u in Nederland schade door een auto met een buitenlands kenteken? Dan kunt u contact opnemen met een Nederlandse vertegenwoordiger van de buitenlandse verzekeringsmaatschappij. Dit geldt voor verzekeraars uit de EU-landen en sommige andere landen. Op de site van het Nederlands Bureau Motorrijtuigen kunt u de vertegenwoordiger opzoeken. De vertegenwoordiger handelt de schade af namens de buitenlandse verzekeraar.
Stel: u wordt aangereden door een bestuurder met een ‘Duitse’ auto. U had voorrang en uw auto heeft flinke schade. Wat doet u?
U heeft een volledig casco- of rechtsbijstandverzekering
- U vult samen het schadeformulier in
- U stuurt dit formulier naar uw eigen verzekeraar
- Uw verzekeraar vergoedt de schade aan u
- Uw verzekeraar vraagt daarna het geld terug van de buitenlandse verzekeraar
Heeft u een rechtsbijstandverzekering?
Controleer dan of u ook verkeer verzekerd heeft. In dat geval gaat uw rechtsbijstandsverzekeraar voor u aan het werk.
Afhandeling van de schade – is vaak meteen
Heeft u een volledige cascoverzekering? Dan betaalt uw verzekeraar de schade meteen. Voor u maakt het niet uit of de tegenpartij een Nederlands of buitenlands kenteken heeft.
U heeft alleen WA-dekking of beperkte casco en geen rechtsbijstand
Ook nu had u voorrang en is er flinke schade aan uw auto. Wat doet u? Alleen uw eigen verzekeraar kan u niet helpen en u moet zelf de schade verhalen. U moet dan uitzoeken wie de Nederlandse vertegenwoordiger is van de buitenlandse verzekeraar.
- U vult samen het schadeformulier in.
- U stuurt een brief of e-mail naar de vertegenwoordiger waarin u de tegenpartij aansprakelijk stelt.
- De vertegenwoordiger zal de schade verder afhandelen.
Afhandeling van de schade – duurt vaak langer
Heeft u alleen WA of beperkt casco, en moet u zelf de schade verhalen? Dan duurt de afhandeling meestal langer. Dat komt doordat de Nederlandse vertegenwoordiger contact moet opnemen met de buitenlandse verzekeraar. Ook het verzamelen van informatie uit het buitenland kost extra tijd.
Wat als er geen vertegenwoordiger in Nederland is?
Soms heeft een buitenlandse auto geen vertegenwoordiger in Nederland. Neem dan contact op met het Waarborgfonds Motorverkeer. Zij kunnen u dan verder helpen.
We regelen het voor u
- Advies op maat
- Persoonlijk contact
- Samen met een adviseur
-
Ja. Hoe dat precies werkt, lees je op deze pagina.
-
Zicht adviseurs is een onafhankelijke tussenpersoon. Onze deskundige adviseurs kunnen een groot aantal speciaal geselecteerde aanbieders van autoverzekeringen vergelijken voor u. U bent dus verzekerd van een autoverzekering die het best bij uw wensen past. Onze klantenservice staat voor u klaar. We zijn zowel telefonisch als via e-mail, chat en social media bereikbaar.
-
Deze rubriek biedt tijdens uw vakantie dekking tegen de kosten van arbeidsloon bij reparatie van uw auto langs de weg, vervoer naar een reparatie-inrichting, berging en bewaking en rechtsbijstand. Lees verder
-
Een nieuwwaarderegeling is vooral interessant als u een nieuwe auto WA + Volledig Casco (all-risk) verzekert. Als u uw auto total loss rijdt, zorgt deze regeling ervoor dat u weer een nieuwe auto kunt kopen. Zicht adviseurs biedt diverse autoverzekeringen waarbij het mogelijk is een uitgebreide nieuwwaarderegeling te sluiten. Neem contact met ons op, zodat we samen uw mogelijkheden kunnen bekijken.
-
U wilt natuurlijk niet teveel betalen voor uw autoverzekering. Het is dus goed om na te denken over welke dekking bij uw auto past. De WA dekking is verplicht, daarnaast kunt u kiezen voor de aanvullende Beperkt Casco dekking of Volledig Casco dekking (all-risk). Auto's tot 7 jaar oud kunt u het best WA Casco verzekeren. Als uw auto ouder dan 7 jaar is raden wij u aan te kiezen voor Beperkt Casco dekking of alleen WA dekking. Uw keuze hangt natuurlijk ook af van de dagwaarde van uw auto en of u in staat bent een gelijkwaardige auto aan te schaffen als uw auto total loss wordt verklaard. Kijk dus goed naar uw eigen portemonnee. Neem contact op met onze adviseurs. Ze maken graag een premievergelijking voor u.
-
In veel Europese landen is de groene kaart al een tijd niet meer verplicht. Dit geldt bijvoorbeeld voor alle EU landen. We adviseren u wel om de groene kaart altijd mee te nemen. De groene kaart hoeft niet meer op groen papier gedrukt te zijn. Sommige verzekeraars werken ook met een digitale versie. Wilt u een originele groene kaart aanvragen? Vul het formulier in en we sturen het aan u op.
-
Iedere autobezitter in Nederland is verplicht om minimaal een WA-autoverzekering af te sluiten. Deze WA-dekking vergoedt alleen de schade die u met uw auto aan anderen veroorzaakt. Het is natuurlijk mogelijk om de dekking uit te breiden naar een beperkt casco of volledig casco dekking. Het RDW controleert regelmatig of een auto verzekerd is. Is dit niet het geval, dan riskeert de eigenaar een hoge boete. Zorg dus altijd voor een autoverzekering!
-
Als u geen schade rijdt bouwt u normaal gesproken op uw autoverzekering schadevrije jaren op. Hoe meer jaren u schadevrij rijdt, hoe hoger de korting op uw premie. U bouwt korting op tot een maximum. Als u uw verzekering beëindigt, wordt het aantal aantoonbare schadevrije jaren die u bij ons heeft opgebouwd in het landelijke systeem ‘Roy-Data’ gezet. Uw nieuwe verzekeringsmaatschappij neemt deze schadevrije jaren uit Roy-Data automatisch van ons over. Als u bij ons een autoverzekering afsluit, kijken we ook in Roy-Data wat uw aantoonbare schadevrije jaren zijn.