Private lease van de auto en uw hypotheek

Het private leasen van een auto is steeds populairder. Wat veel mensen niet weten, is dat een private leasecontract wordt geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Daarbij wordt 65% van het bedrag geregistreerd als maandelijkse verplichting. De overige 35% worden gezien als servicekosten en worden niet geregistreerd bij het BKR. De genoemde 65% heeft daarmee effect op de hoogte van het bedrag dat u (hypothecair) kunt lenen voor de aankoop van een woning.

Bel 088-020 93 77 voor een vrijblijvende afspraak
Plan een afspraak > met een hypotheekadviseur

Hoe werkt het?

De hoogte van het maximale leenbedrag voor uw hypotheek wordt naast uw inkomen ook bepaald door uw vaste maandlasten. Hoe hoger uw vaste lasten, hoe lager uw maximale hypotheek is. Door het privé leasen van uw auto stijgen uw maandelijkse vaste lasten. U gaat hiermee namelijk een langlopende (financiële) verplichting aan, vaak 36 of 48 maanden. Hierdoor blijft er uiteindelijk minder geld over voor het betalen van uw hypotheek.

Rekenvoorbeeld 2021

Als u een jaarinkomen heeft van € 50.000,- kunt u bij een hypotheekrente van 1,1% (10 jaar vast) een maximale hypotheek afsluiten van € 242.654,-. Maar least u een auto voor een periode van 40 maanden, tegen een bedrag van € 400,- per maand, dan is de maximale hypotheek volgens de NHG-norm nog maar € 178.900,-.

Man in auto-private lease-particulier

Sinds 2017 ook het telefoonabonnement

Sinds 1 mei 2017 wordt ook een telefoonabonnement met daarin een telefoon met een waarde van meer dan € 250,- gemeld bij het BKR. En daarmee heeft ook dit telefoonabonnement invloed op de hoogte van uw maximale hypothecaire lening. Bij een telefoonabonnement van €25,- per maand kan dit betekenen dat u € 7.000,- minder kunt lenen. Sim-only abonnementen vallen buiten deze regeling.

Koppel-private lease-particulier

We regelen het voor u

  • U hoeft het niet alleen te doen
  • Direct contact met een adviseur
  • Altijd advies op maat
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs | Ter info: i.v.m. een systeemwijziging kunnen we op dit moment geen actuele reviews weergeven.
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,8
863 beoordelingen
  • Wat als ik mijn hypotheek niet meer kan betalen?
    Dat verschilt sterk per hypotheekverstrekker. Een mogelijke maatregel die hypotheekverstrekkers kunnen nemen, is het uitstellen van betalingen of een verlaging van het maandbedrag. Het gaat dan altijd om tijdelijke maatregelen. Meestal voor een periode van 3 maanden. En er wordt altijd per klant bekeken of zo’n regeling mogelijk is. Op de website van uw hypotheekverstrekker kunt u zien of en welke maatregelen zij hebben genomen.
  • Kan ik een afspraak maken zonder bezoek aan huis?
    Dat is geen enkel probleem, we kunnen het hele adviestraject online uitvoeren. Met behulp van een programma waarbij we het computerscherm van de adviseur met u delen. U kunt dan gewoon thuis meekijken. U ziet dan uw persoonlijk advies op uw eigen beeldscherm.
  • Ik heb betalingsproblemen vanwege de coronacrisis. Kan ik hiervoor bij de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen terecht (NHG)?
    NHG biedt in deze gevallen een vangnet voor haar klanten. Als je door de coronacrisis geen of minder inkomen hebt en niet langer in de mogelijkheid bent om je hypotheeklasten te dragen, neem dan contact op met je geldverstrekker of hypotheekadviseur. Samen met je geldverstrekker zoekt NHG naar een oplossing zodat je in de woning kan blijven wonen. Ga voor meer informatie naar: www.nhg.nl.