Goed voorbereid op vakantie: 3 tips
De zomer staat voor de deur! Gaat u op reis? Met deze tips gaat u goed voorbereid op pad.
Bel me terug - particulier
"*" indicates required fields
We gaan zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Lees meer ›
Anderen vinden dit interessant
Tip 1 – Controleer uw inzittendenverzekering
Heeft u het gelukkig geregeld als u de auto in stapt? Ook voor uw passagiers? Bijvoorbeeld als u op vakantie gaat en vrienden met u meereizen? Of als uw (klein)kinderen en hun klasgenootjes meerijden voor een schooluitje, verjaardagsfeestje, voetbal- of hockeywedstrijd? En bent u als bestuurder goed verzekerd als u zelf een ongeluk veroorzaakt? Een WA-verzekering is dan niet voldoende. Een inzittendenverzekering biedt uitkomst. Inzittendenverzekering afsluiten of wijzigen? Bel 088-020 93 03.
Twee soorten inzittendenverzekeringen |
Schadeverzekering inzittenden (ons advies) |
Ongevallenverzekering inzittenden |
Wat wordt er uitgekeerd? | Vergoedt de reële schade (met een max.) Vooral bij blijvend letsel (van jonge mensen) kan dit een belangrijk verschil maken! |
Keert vast bedrag uit
Bij overlijden en bij blijvende invaliditeit tegen een vooraf afgesproken bedrag (vaak een standaard pakket) |
Materiële schade
Denk aan schade aan kleding en bagage in de auto |
Wel vergoed | Niet vergoed |
Smartengeld, derving van levensonderhoud en uitvaartkosten | Wel vergoed | Niet vergoed |
Inkomensverlies als gevolg van een auto-ongeval | Wel vergoed | Niet vergoed |
Kosten | Ongeveer € 65,- per jaar | Ongeveer € 35,- per jaar |
Tip 2 – Weet wanneer u de alarmcentrale moet bellen
Wanneer moet u de alarmcentrale bellen?
De alarmcentrale is er voor u als u op vakantie te maken krijgt met een ongeval, calamiteit of bij een spoedeisende situatie. Denk aan een ongeluk op de Route National, een ziekenhuisopname in Spanje of een overlijden in de familie thuis.
De alarmcentrale moet akkoord geven op de zorgkosten en bijkomende kosten. Anders loopt u het risico dat de verzekering niet alles vergoedt.
De voordelen van de alarmcentrale
- 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.
- Medewerkers spreken Nederlands. Zo kunt u bij een ongeval of calamiteit overleggen in uw eigen taal.
- Goede coördinatie internationale hulp: de alarmcentrale weet bij welk ziekenhuis u het beste terecht kunt, of regelt het wegslepen van uw auto naar de juiste garage.
- Ook kan de centrale aangeven welke vervolgstappen nodig zijn in een bepaalde noodsituatie.
Handig!
- Zet het nummer van de alarmcentrale in uw telefoon voordat u op vakantie gaat. Dan heeft u het altijd meteen bij de hand. U kunt het nummer terugvinden op uw verzekeringspas.
- Bewaar bonnetjes van de extra kosten die u maakt tijdens de vakantie. Dat maakt de afhandeling van de schade een stuk makkelijker.
Tip 3 – Geneeskundige kosten: check uw dekking!
Stel u breekt uw enkel op vakantie. Dan belandt u in het ziekenhuis. Kosten: € 25.000,-. Bent u niet aanvullend verzekerd, dan komt dit ziekenhuisbezoek voor een groot deel voor eigen rekening. Vanuit uw zorgverzekering worden alleen de kosten tegen Nederlands tarief vergoed.
Cijfers op een rij
- Met een beenbreuk in een privékliniek in Spanje liggen: € 30.000,-
- Liggend vervoerd worden op een vlucht van Bali naar Nederland: € 25.000,-
- In een Amerikaans ziekenhuis opgenomen worden met blindedarmontsteking: € 50.000,-
- Opname intensive care in Amerika: € 10.000,-
Bent u in zo’n geval niet aanvullend verzekerd, dan kunt u te maken krijgen met forse kosten. Ook instanties als de ambassade of Buitenlandse Zaken hebben geen financiële reservepotjes hiervoor.
Uw zorgverzekering vergoedt niet alles
Een eventuele liggende terugreis naar Nederland betaalt uw basisverzekering niet.
Verschil staatsziekenhuis en privékliniek
Vooral in Zuid-Europese landen als Spanje of Griekenland worden toeristen vaak automatisch naar een privékliniek gestuurd. Wordt u in een privékliniek behandeld, dan zijn die kosten vaak niet volledig gedekt.
Verzekeren is voorkomen
U kunt zelf veel doen om (hoge) geneeskundige kosten in het buitenland te voorkomen. Door het afsluiten van een reisverzekering met de juiste dekking. Een aanvullende zorgverzekering dekt soms geneeskundige kosten in het buitenland, maar dan alleen de zorgkosten – niet de bijkomende kosten iDenk aan omgeboekte vliegtickets, bijvoorbeeld als u door een oorontsteking opeens drie dagen niet mag vliegen. Of hotelkosten voor uw partner of kinderen die dichtbij het ziekenhuis willen slapen als u op de intensive care ligt.. Ook kan een doorlopende reisverzekering al snel voordeliger zijn dan per keer een losse verzekering afsluiten. Wilt u advies? Bel 088-020 93 03.
We regelen het voor u
- Advies op maat
- Persoonlijk contact
- Samen met een adviseur
-
Een doorlopende reisverzekering is al snel voordeliger dan ‘losse’ reisverzekeringen. Bovendien bent u zo ook verzekerd als u tussendoor eens een weekendje weg gaat of een dagje in België of Duitsland gaat winkelen. De doorlopende reisverzekering dekt onder andere de schade van reisongevallen, verlies en diefstal van bagage en vervangend vervoer bij autopech. U kunt ook een doorlopende annuleringsverzekering als extra dekking afsluiten.
-
Heeft er zich een natuurramp voorgedaan op uw vakantiebestemming? Neem dan eerst contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken op telefoonnummer +31 247 247 247 of via de BZ Reis-app. Ga ook na of uw reisorganisatie is aangesloten bij het calamiteitenfonds, vaak kunt u voor reisaanpassingen via dit fonds een vergoeding krijgen. Wilt of kunt u niet meer op vakantie door een natuurramp zoals een aardbeving? De standaard annuleringsverzekering biedt dan helaas geen dekking. Als u een all-risk dekking heeft dan bent u wél verzekerd en krijgt u een vergoeding tot 75% van de annuleringskosten. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.
-
Is er op het polisblad 'Europa dekking' aangegeven? Dan is het dekkingsgebied Europa inclusief Madeira, de Canarische Eilanden, de Azoren en de niet-Europese landen aan de Middellandse zee. In andere gevallen bent u verzekerd in landen over de hele wereld.
-
Ja, bij sommige maatschappijen zijn deze dekkingen standaard meeverzekerd. Bij andere kunt u ze apart bijsluiten.
-
De vervoerder zal in dit geval altijd zelf een oplossing moeten bieden voor de gemaakte ticketkosten. Gebeurt dit niet en heeft u een standaard kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering? Dan valt staking van een vervoersmaatschappij helaas niet onder de dekking. Heeft u all-risk dekking? Dan krijgt u wel een vergoeding. Dit is tot 75% van de annuleringskosten van uw ticket. Of annuleringskosten van andere onderdelen van de reis, zoals uw hotel of huurauto, ook vergoed worden hangt ervan af of u samengestelde reisdekking heeft en wanneer u uw reis geboekt heeft. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.