5 vragen over negatief reisadvies

Corona risicogebieden, hoe zit het als u hier naartoe reist?

Het coronavirus blijft volop in het nieuws. Het ministerie van Buitenlandse Zaken past het reisadvies bijna dagelijks aan. Om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We zetten 5 veelgestelde vragen voor u op een rij. Als het gaat om bestemmingen waar sprake is van een veiligheidsrisico. Of waar een negatief reisadvies geldt.
088-020 93 03
of app 06-512 076 88

Vraag 1 – Mijn bestemming krijgt code oranje of rood op het moment dat ik daar op vakantie ben. Ben ik dan nog verzekerd?

Krijgt uw bestemming tijdens uw vakantie een negatief reisadvies vanwege de corona-situatie (code oranje of code rood)? Dan is uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u redelijkerwijs naar huis kunt terugkeren. Blijft u langer op de bestemming? Dan bent u niet meer verzekerd voor schade die gerelateerd is aan corona.

Heeft u geneeskundige kosten of bagage meeverzekerd? Dan bent u nog wel verzekerd voor schade die niet gerelateerd is aan corona, zoals medische kosten als gevolg van een beenbreuk of bagage die wordt gestolen.

Vraag 2 - Bij wie moet ik zijn om mijn reis te annuleren?

Wilt u uw reis annuleren? Dan kunt u het beste contact opnemen met de reisorganisatie of vliegmaatschappij waar u de reis heeft geboekt. Komen zij u niet tegemoet? Vraag om een bevestiging hiervan.

Vraag 3 - Hoe blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen?

Check voor reisadvies in het buitenland de volgende site: www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen. Hier vindt u actuele reisadviezen naar het buitenland. Ook op de site van de RIVM vindt u de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus
Reizen naar China - Zicht adviseurs

Vraag 4 – Ik ga toch reizen. Ben ik verzekerd als ik naar een land reis met een negatief reisadvies?

  • Wordt er voor een land een negatief reisadvies afgegeven? Dan valt het reizen onder de eigen verantwoordelijkheid. Het reisadvies van het ministerie is geen bindend advies. Organisaties mogen zelf bepalen hoe ze hier mee omgaan.
  • Reist u naar een risicogebied? En wilt u tussentijds toch naar huis? Dan zijn de extra kosten hiervoor niet verzekerd. Ook als er extra kosten ontstaan vanuit de oorzaak van het negatief reisadvies, zijn deze niet gedekt. Reist u naar een land met een negatief reisadvies? En raakt u besmet met het coronavirus? Dan zijn de medische kosten niet gedekt op de reisverzekering.
  • Risico’s die niet samenhangen met een negatief reisadvies, zijn gedekt op de reisverzekering, als u deze heeft verzekerd natuurlijk. Bijvoorbeeld diefstal van een telefoon of als u een been breekt.
Twijfelt u over de juiste (reis)verzekering? Of heeft u vragen over de gevolgen van het reisadvies? Neem dan, voordat u vertrekt, contact op met ons.

Vraag 5 – Stel, ik wil eerder terug naar huis. Kan dat dat zomaar?

Bent u toch naar een risicogebied gegaan of een ander land met een negatief reisadvies? Maar wilt u uw reis toch tussentijds afbreken? Dan zijn de kosten niet gedekt. Mogelijk krijgt u wel een vergoeding van uw reisorganisatie. Neem in dit geval contact op met uw reisorganisatie.
De antwoorden op deze pagina zijn opgesteld op basis van de polisvoorwaarden van ons huismerk, Zicht volmachtbedrijf. Bij andere verzekeringsmaatschappijen kunnen de polisvoorwaarden anders zijn. We hebben deze pagina met zorg opgesteld op basis van de beschikbare informatie op 19 oktober 2020. U kunt hier geen rechten aan ontlenen. De afspraken met uw verzekeringsmaatschappij zijn altijd leidend. Als er informatie wijzigt, passen we deze pagina aan.

Wij regelen het voor u


  • Advies op maat
  • Persoonlijk contact
  • Samen met een adviseur
https://klantenthousiasme.nl/api/Image/GetImageById?id=181 Zicht adviseurs
10
Onze klanten beoordelen Zicht gemiddeld met een
8,6
1872 beoordelingen
Veelgestelde vragen
  • Waarom moet ik een doorlopende reisverzekering afsluiten?
    Een doorlopende reisverzekering is al snel voordeliger dan ‘losse’ reisverzekeringen. Bovendien bent u zo ook verzekerd als u tussendoor eens een weekendje weg gaat of een dagje in België of Duitsland gaat winkelen. De doorlopende reisverzekering dekt onder andere de schade van reisongevallen, verlies en diefstal van bagage en vervangend vervoer bij autopech. U kunt ook een doorlopende annuleringsverzekering als extra dekking afsluiten.
  • Zijn wintersport en bijzondere sporten ook meeverzekerd op mijn reisverzekering?
    Ja, bij sommige maatschappijen zijn deze dekkingen standaard meeverzekerd. Bij andere kunt u ze apart bijsluiten.
  • In welke landen ben ik verzekerd?
    Is er op het polisblad 'Europa dekking' aangegeven? Dan is het dekkingsgebied Europa inclusief Madeira, de Canarische Eilanden, de Azoren en de niet-Europese landen aan de Middellandse zee. In andere gevallen bent u verzekerd in landen over de hele wereld.
  • Kan ik mijn reis annuleren bij een natuurramp?
    Heeft er zich een natuurramp voorgedaan op uw vakantiebestemming? Neem dan eerst contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken op telefoonnummer +31 247 247 247 of via de BZ Reis-app. Ga ook na of uw reisorganisatie is aangesloten bij het calamiteitenfonds, vaak kunt u voor reisaanpassingen via dit fonds een vergoeding krijgen. Wilt of kunt u niet meer op vakantie door een natuurramp zoals een aardbeving? De standaard annuleringsverzekering biedt dan helaas geen dekking. Als u een all-risk dekking heeft dan bent u wél verzekerd en krijgt u een vergoeding tot 75% van de annuleringskosten. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.
  • Door een staking bij de luchtvaartmaatschappij gaat mijn vakantie niet door. Krijg ik een vergoeding van de annuleringskosten?
    De vervoerder zal in dit geval altijd zelf een oplossing moeten bieden voor de gemaakte ticketkosten. Gebeurt dit niet en heeft u een standaard kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering? Dan valt staking van een vervoersmaatschappij helaas niet onder de dekking. Heeft u all-risk dekking? Dan krijgt u wel een vergoeding. Dit is tot 75% van de annuleringskosten van uw ticket.  Of annuleringskosten van andere onderdelen van de reis, zoals uw hotel of huurauto, ook vergoed worden hangt ervan af of u samengestelde reisdekking heeft en wanneer u uw reis geboekt heeft. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.